Life is easy, mate

gas

Ik ben in een ver verleden in Australie geweest.

En moest daar laatst aan denken.

Ergens in een klein stoffig dorpje woonde ik een tijdje in bij een echtpaar dat in alles gelukkig leek.

Ze hadden eigenhandig met sloophout een heel huis in elkaar gezet. Een paar hokken met varkens en wat kippen erbij en klaar was het allemaal.

Je kreeg ze echt de kop niet gek. Vergeet het maar. Het leven daar had een aangenaam tempo. Als je 15 minuten onder de douche wilde, moest je eerst 45 minuten hout hakken. Vuurtje onder een ton en wachten maar.

Wat een verademing.  

Vooral de man des huizes was een baken van rust. Wat ik ook probeerde, hoe moeilijk ik ook deed of dacht. Zijn oplossing was simpel en altijd dezelfde:

‘Life is easy, mate. Just keep on breathing’

Het was zijn mantra. Zijn baken.

Wat er ook gebeurde. Hij relativeerde alles met deze twee zinnetjes. Het leek hem allemaal probleemloos af te gaan.

En toch klopte er ergens iets niet. Er sluimerde iets op de achtergrond. Zo ver weg dat ik er nooit vat op kreeg.

Pas na twee weken kreeg ik een verbijsterend inkijkje in zijn leven. Wellicht de reden voor zijn teruggetrokken bestaan.

Hij vertelde me, zonder opsmuk of poeha, dat hij persoonlijk verantwoordelijk was voor de dood van een groepje mannen.

Als wegwerker en hoofd explosieven gaf hij ooit de opdracht om een deel van een heuvel op te blazen. Alles moest wijken voor de komst van een weg.

Helaas waren de manschappen niet op de hoogte van de naderende explosie.

Boem.

Na zo’n verhaal is ineens alles anders. De toon van zijn woorden, de ogenschijnlijke rust.

Ik vervolgde uiteindelijk mijn reis, maar ik heb hem eigenlijk nooit verlaten. Met enige regelmaat denk ik aan zijn verhaal en vooral de manier waarop hij zijn verleden met zich mee droeg.

Het is ongeveer tien jaar geleden dat ik hem voor het laatst sprak.

Ik weet dus ook niet of hij nog leeft. Of hij zijn eigen mantra nog uit kan spreken

Wat ik wel weet is dat we nooit hebben gesproken over het strafrecht.

Reageren mag

