Hoeveel centimeter tussen leven en dood?

kerkhoven

Johannes kerkhovenpolder

 

Hoeveel centimeter maakt het verschil tussen leven en dood?

Op 30 augustus 2008 stappen Barbara en Herman in Duitsland op de boot naar Delfzijl. Ze nemen de fiets mee aan boord om vanuit Nederland terug te kunnen rijden naar de haven, waar de auto staat.

Het is lekker weer. Een graad of 23. Het echtpaar is al 43 jaar getrouwd. Zij is het middelpunt in het gezin.

Wat ze niet weten, is dat Barbara de reis niet zal overleven.

Als het Duitse echtpaar de haven verlaat, is de 71-jarige akkerbouwer Johan tarwe aan het oogsten in de buurt van het Groningse dorp Woldendorp. Hij rijdt met zijn zware trekker met aanhanger van het boerenland naar de boerderij. En weer terug.

Ik weet niet hoe zwaar of licht  Barbara is. Maar de aanhanger met tarwe weegt naar schatting 12.000 kilo. De landbouwtrekker 5000.

Een ongelijke strijd.

Als Barbara en Herman op de Johannes Kerkhovenpolder (een honderd jaar oude weg) in Woldendorp rijden, horen zij de landbouwmachine aankomen. De weg is slechts 3,15 meter breed. De landbouwtrekker met kipper slokt ongeveer 2 meter 95 van de weg op. Door het lawaai van de trekker besluit het stel achter elkaar te gaan rijden.

Getuigen zeggen later dat de akkerbouwer hard reed. Over de toch al smalle weg ‘denderde’.  Dat hij nog wel naar links stuurde, maar dat dit niet genoeg was. Ze zagen de Duitser van zijn fiets springen om de trekker te kunnen ontwijken. Als de zware combinatie voorbij is, kijkt de geschrokken man achterom en zoekt zijn vrouw.

Ver hoeft hij niet te zoeken. Ze ligt op de weg. Op haar kleren staan de zwarte sporen van banden. 

Hij weet meteen dat het mis is.

Ze is dood.

Vanaf dat moment is zijn leven naar eigen zeggen nog maar 40% waard. Hij bezoekt dagelijks het graf van zijn vrouw. Soms twee keer per dag. Eigenlijk kan hij het leven niet meer goed aan.

Op maandag 16 maart 2009 loopt akkerbouwer Johan de rechtszaal binnen. Een bedachtzame man. 

Ruim vijftig jaar geleden verloor hij zijn broer door een motorongeluk. Zijn vrouw is ernstig ziek en moet twee keer per week revalideren in Haren. 

Johan durft het eigenlijk niet hardop te zeggen, maar na enig aandringen van de rechters komt het hoge woord er dan toch uit. Eigenlijk meent hij dat Barbara het ongeluk aan zichzelf te wijten heeft. Omdat hij niet te hard reed en genoeg ruimte gaf.  

Zij slingerde ineens, Johan weet niet waarom, en daardoor kwam ze onder zijn aanhanger terecht.

Dan begint de rechtszaak technisch te worden. Volgens de politie liet Johan al met al 85 centimeter ruimte aan de fietsers. Te zien aan het platgereden gras naast de weg. En 85 centimeter is niet genoeg.

Volgens het handboek wegontwerp moet een fietser namelijk minstens een meter ruimte hebben. 75 centimeter voor de maximaal toegestane breedte van een fiets en een extra 25 centimeter vetergang.

Huh?

Vetergang, ja. De maximale uitslag van een fietser door wind, stuurfouten en zuigkracht van het verkeer.

Een meter is nodig en de 85 centimeter van Johan is niet genoeg.

De advocaat van Johan ziet het anders. Omdat niet uit te sluiten valt dat Johan de fietsers 95 centimeter gaf of meer. Omdat platgereden gras niets zegt over de doorkomst van een enkele combinatie. En omdat geen enkele normale fiets 75 centimeter breed is. Zelfs het ruime stuur van een ATB is maar 60 centimeter.

En de suggestie van justitie over het handboek wegontwerp is al helemaal onjuist. Dit handboek is helemaal niet geschreven voor weggebruikers, en kan dus ook niet gezien kan worden als een wettelijke plicht.

Centimeters dus.

Ik zat daar eens een tijd over na te denken.

En dacht: 

Kan het verschil tussen leven en dood echt tien centimeter zijn?

3 thoughts on “Hoeveel centimeter tussen leven en dood?

  1. Ik vind het feit dat de echtgenoot van Barbara al van zijn fiets moest springen om het gevaarte te ontwijken niet echt pleiten voor de stelling van de akkerbouwer dat Barbara het ongeluk aan zichzelf te wijten heeft. Die dingen lijken trouwens ook steeds groter te worden, afgelopen zondagmiddag op de fiets naar onderweg naar Garnwerd kwam ik ook zo’n enorme trekker met aanhanger tegen, had nog net een modderig streepje aan de rand van de weg over. Als je dan uit glijdt en onder de wielen komt ben je mooi klaar.

  2. @jaap: zeker waar. De akkerbouwer zegt daar zelf over dat hij de man niet weg heeft zien springen, en dat hij zich ook niet voor kan stellen dat de man moest springen.

    Een getuige heeft dit echter wel gezien.

  3. @Jaap: Danke, daß Sie eine ähnliche Meinung vertreten. Wie kann ein Mensch mit so einem großen Traktor dieses hohe Risiko einghehen, ein Menschenleben zu opfern? 100 Meter später wäre der Weg breiter geworden, da hätte er doch langsam und sicher überholen können?
    Ich bin immer noch fassungslos!

    Der Sohn..

Reageren mag

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s