Persoonlijk

tuin 

Dit is een weblog over het recht en de rechtspraak.

Ik schrijf over mijn vak. Dat van rechtbankverslaggever.

Je zult hier dan ook weinig tot geen persoonlijke verhalen vinden over mij. Ik vind namelijk dat persoonlijke weblogs over persoonlijke zaken zelden de moeite van het lezen waard zijn. Weblogs moeten gaan over specifieke kennis. Een mens moet al wel een heel boeiend leven of bijzondere persoonlijkheid bezitten om een strikt persoonlijk weblog interessant te laten zijn voor een ander. Niet zelden is het digitaal narcisme louter vervelend om te lezen. Tenenkrommend, zelfs. Voer voor psychologen, soms. 

Maar soms ben je als rechtbankverslaggever even klaar met het schrijven over het recht. Over leed en ellende.

Soms is het leuk om te schrijven over een heg. Mijn eigen persoonlijke heg.

Dat zit zo.

Ik woon in een uniek stukje Groningen. De enige ecologische wijk van de stad. Wij zijn milieubewust (op papier) en autoluw en gaan verstandig om met water, energie en afval. Voordelen heeft het wonen in een eco-wijk echter ook. Ik heb een bijzonder grote tuin (twee zelfs, inclusief fruitbomen) met aan het verste einde een grote en vooral erg dichte heg. Achter die heg ligt een fietspad. Van platgereden schelpjes natuurlijk, we moeten wel ecologisch blijven.

De mensen op het fietspad zijn voor mij wel te horen, maar niet te zien. Het zal geen verbazing wekken dat het andersom precies hetzelfde is.

Ik ben dan ook bijna dagelijks getuige van flarden van gesprekken. Zonder begin en vooral zonder eind. Twaalf seconden uit het leven van een voorbijganger.

En dat is geweldig.

‘Het zijn allemaal kleine vogeltjes in de bomen, zie je dat wel? We zijn omringd door vogeltjes en ze fluiten allemaal. Ik vind dat zo gezellig.”

Een vader met zijn kindjes.

”Nou, ze vragen mij nooit om de webcam aan te zetten.” 

”Nee? Bij mij wel, hoor. De jongens willen altijd dat ik de cam aanzet. Nou, dacht het niet hoor!”

Twee veel te jonge meiden.

”Het is helemaal niet leuk om iemand te kleineren. Dat doe je altijd, dat vernederen.”

”Dat vind ik nou zo gemeen van je…”

Twee fietsende vrouwen.

‘Nou, rek’n moar. Dat wief neukt er behoorlijk op los. Zekr wet’n.”

Twee wandelaarsters uit Lewenborg. Vaste bezoekers van onze wijk.  

Het maakt mij niet uit dat deze heggesprekken geen begin hebben, maar wel dat ze geen einde hebben. Dat vind ik nu juist zo geweldig. Als de voorbijgangers voorbij zijn, blijf je in je hoofd met een aantal zinnen zitten en kun je zelf invullen wat er aan de hand is. Want wie neukt er eigenlijk op los en waarom?

Dagdromen achter de heg.

Heerlijk.

13 thoughts on “Persoonlijk

  1. Chris,

    Wellicht een idee om de fietsende dames volgende keer om een antwoord te vragen?

  2. @peppie: de kern van het verhaal is nu juist dat de fantasie met je aan de loop gaat. Ik hou wat dat betreft ook meer van vragen dan van antwoorden. Alles weten maakt niet gelukkig en sommige dingen kun je maar beter helemaal niet weten.

    Dat is voor iedereen beter.

  3. Iedreen heeft maar een weblog tegenwoordig. Allemaal onzin vaak. Gelul over je kanariea of parkiet ofzo. Wat heeft het internet nu te bieden dan? Allemaal gezwets in de ruimte. De goeie weblogs zijn op een hand te tellen. De rest is dikdoenerij.

  4. @ Chris nu je toch zo persoonlijk bezig bent, waarom “twitter” jij eigenlijk?

  5. @wouter: ik haal standaard de verwijzingen (in reacties) weg naar weblogs waar ik niet achter sta of die niet voldoen aan mijn eigen normen en waarden, vandaar dat je hier geen verwijzingen aantreft naar bepaalde weblogs.

  6. @Mia: geen idee, eigenlijk. In eerste instantie voor de nieuwigheid. Maar ik vind er niet zo veel aan. Ergens stoort me het narcisme. Mensen plaatsen zichzelf en hun eigen bezigheden wel erg op de voorgrond..

    Dat gezegd hebbende: je kunt ook beroepsmatig twitteren (nieuws verspreiden) of twitter gebruiken om aandacht te vragen voor het blog. Hierdoor hou ik het nog even vol.

  7. He Chris en partner, veel succes met de bevalling.
    Ik hoop dat alles naar wens zal verlopen.

  8. @Mia: bedankt! Alles is naar wens verlopen. Relatief vlot, ook. Het huis begint aardig vol te worden zo…

  9. Chris, van harte gefeliciteerd. Mooi dat alles goed is gegaan.
    Ben je beschuit met blauwe of roze muisjes aan het smeren?

    Nu al het huis vol?
    Misschien op jacht gaan naar een groter huis of stoppen met vermenigvuldigen 😉

  10. Mia: ze zijn roze. En ik had al twee blauwe, dus dan is het huis zo vol!

    Groter huis zit er niet in gezien mijn beperkte budget. Stoppen met vermenigvuldigen is de oplossing in deze!

  11. Erg herkenbaar, ook ik heb tuin met dichte heg en dito padje. Bij mij meest gehoord

    – Ja swa, ksfeer t je weet je ^^
    – kom, kom nou, hierrrrr en lustern nou

  12. Erg herkenbaar, ook ik heb tuin met dichte heg en dito padje. Bij mij meest gehoord

    – Ja swa, ksfeer t je weet je ^^
    – kom, kom nou, hierrrrr en lustern nou

    ps: lees net het goede nieuws hierboven, van harte man !!!!!!!!!!!

Reageren mag

