Laagbegaafde mbo’ers

 

Wie een agent uitmaakt voor ‘laagbegaafde mbo’er’, maakt zich schuldig aan belediging.

Dat is logisch. Er zullen niet zo heel gek veel mensen blij zijn met een dergelijke kwalificatie. Dagelijks te koren krijgen dat je hoogbegaafd bent, klinkt wellicht toch beter in de oren.

Tot zover niets bijzonders.

Maar.

Ik hoorde vandaag een rechter een student veroordelen voor belediging. De dronken academicus in spe had na een dag en avond flink doorhalen een tweetal agenten de huid vol gescholden. Kankerdit en kutdat.

Ergens in deze tirade vielen de woorden laagbegaafde mbo’ers.

Het was met name deze kwalificatie waar de rechter in zijn mondelinge vonnis even bij stilstond. De magistraat in kwestie betitelde de zinsnede, ‘met alle respect voor mbo’ers’ , als een nare vergelijking.

Een nare vergelijking. Met alle respect.

Dat vind ik dan toch een beetje gek. Hoezo met alle respect voor mbo’ers? Misschien dat ik vakmatig iets te veel let op taalgebruik, maar het kwam op mij toch een klein beetje over als een diskwalificatie van lager opgeleiden. De zin ‘met alle respect voor mbo’ers’ deed het hem. Die zin slaat (taalkundig) op de opleiding, niet op het laagbegaafde.

Ooit was er een rechter die vond dat de term ‘psychiatrisch patient’ (op een in een woonwijk aangebracht boompamflet) niet onder laster of belediging kan vallen, omdat een dergelijke kwalificatie niet iets is om je voor te schamen.

Daar kun je uiteraard over discussieren (de meeste mensen zullen toch niet trots zijn op een dergelijke titel), maar het is ergens ook wel weer te volgen.

Maar als je je niet hoeft te schamen voor de term psychiatrische patient, hoe zit dat dan met de term mbo’er? Is het wel zo naar om als politieagent te worden vergeleken met een mbo’er? Ik kan me vergissen, maar volgens mij hebben de meeste straatagenten een vergelijkbare opleiding.

En waarom is de term laagbegaafd naar? Alsof iemand zich daar voor zou moeten schamen.

Ik heb zelf een tijdje het middelbaar beroeps onderwijs gevolgd, voor ik het hogerop zocht. Nergens in deze periode voelde ik me minder bedeeld. Ik zou dan ook niet weten waar ik me in die tijd voor zou hebben moeten schamen.

Net zoals ik later geen reden had om me enorm op de borst te kloppen omdat ik inmiddels hoger opgeleid ben.

Een tijdje terug was er een (juridische) discussie over de term homo. De ene rechter vond de uitroep beledigend. De ander niet, omdat het immers om een neutrale ‘eigenschap’ gaat.

Het kan verkeren.

Begrijp me goed. Ik vind zelf de term laagbegaafde mbo’er een regelrechte belediging.

Maar is het ook een nare vergelijking?

6 Responses to Laagbegaafde mbo’ers

  1. Erwin schreef:

    Laagbegaafd. Ik vind het een rotwoord, het roept voor mij negatieve associaties op, met mensen die verstandelijk achterlopen, minder kunnen functioneren in de maatschappij.

    Het is een foute benaming, laagbegaafd. Mensen die iets minder begaafd zijn dan gemiddeld laten juist vaak zien dat je het geluk moet zoeken in de kleine dingen des levens. Dat maakt ze juist wijs, vind ik.

  2. rechtbankverslaggever schreef:

    @erwin : het is inderdaad arbitrair. Want aan welke voorwaarden moet je voldoen om laag of hoogbegaafd te zijn? De testjes benadrukken vaak het logisch denken en de beheersing van de taal. Daar is niets mis mee, maar het is slechts een onderdeel van het geheel.

  3. Erwin schreef:

    Precies Chris, testjes zijn niet gemaakt voor een individu, maar voor grote groepen mensen. Mensen die op testjes laag scoren, kunnen soms brilant zijn, een voorbeeld daarvan is mijn eigen dochter. Ze is zestien, kan niet klokkijken, kan geen zin foutloos schrijven, scoort ook consequent laag op iedere test, maar als je haar tekeningen ziet, dan spat de creativiteit en de beheersing van techniek ervan af.
    Daarom, men zou meer moeten kijken naar het bijzondere in de mensen, niet naar wat ze niet kunnen.

    Laagbegaafde mbo’ers: laten we die typering maar gauw in de ban doen; het doet absoluut geen recht aan een grote groep mensen.

  4. Henk schreef:

    Ik ben ooit in een rapportage neergezet als ‘infantiel en gebrekkige ontwikkeling’.

    Ik had daar moeite mee.

    Maar nu (10 jaren later) zie ik het ook 🙂

    Het WAS zo toen!

  5. Erwin schreef:

    Dan heb je de afgelopen tien jaar een enorme groeispurt gemaakt Henk, chapeau!

  6. Henk schreef:

    Thnx Erwin 🙂

    Ik hoop dat de groei nog ff aanhoudt want af en toe doe ik nog wat ‘onbegrijpelijk’ zeg maar.
    Ik heb er moeite mee om de hele breedte en diepgang van een thema te bevatten.
    En dat levert soms losseflodderige reacties van me op.
    Ook hier. Excuses daarvoor allemaal. 🙂

Reageren mag

