Digitale agenten

Ik schreef deze week twee verhalen voor het Dagblad van het Noorden over twitterende agenten.

De regiopolitie Groningen is namelijk een proef gestart met de razend populaire internetdienst die het mogelijk maakt om in 140 tekens een boodschap op het internet te plaatsen.

Chatten 2.0

Vier buurtagenten en een jeugdagent zullen een half jaar lang hun belevenissen duidelijk maken op het internet. Het is aan de buurtbewoners om actief mee te denken, te praten en vragen te stellen.

Ik ben zelf razend benieuwd hoe de proef gaat lopen en ging daarvoor afgelopen vrijdag even op bezoek bij plaatsvervangend korpschef Erik van Zuidam. Een sympathieke man met een geheel eigen kijk op de politie-organisatie. Een man met visie. Er zij mensen die hem de filosoof van het korps noemen.

Een man ook die uitgebreid kan vertellen over zijn kleurrijke carriére binnen het korps. Waaronder zijn tijd als chef van de divisie zware georganiseerde criminaliteit. Van Zuidam kent zijn pappenheimers. Hij weet wie je serieus moet nemen en wie volstrekt niet.

Van Zuidam wil af van de aloude topdown-benadering. Oftewel: de hoge heren beslissen wat er moet gebeuren en die boodschap moet vervolgens  eerst door de hele organisatie naar beneden druppelen om vervolgens door de mensen op de werkvloer omgezet te worden in daden.

De plv korpschef wil meer zelfstandigheid bij de agenten zelf. Zij moeten het werk doen en mogen daar best wat meer vrijheid in hebben.

Die vrijheid komt tot uiting in het  Twitter-experiment.

 Daarnaast is het zo dat de politie altijd gezegd heeft dat de burger ook verantwoordelijk is voor de veiligheid. Dat diezelfde burger ook mee moet denken over hoe de maatschappij beter kan. Volgens Van Zuidam is dat nog steeds zo, maar moet de politie dan wel de informatie aandragen waar de burger wat mee kan. Dan, denkt Van Zuidam, is de burger best bereid om actief mee te werken.

Van Zuidam is een optimistische man. Ik ben nu twee keer bij hem op de koffie geweest en ‘ken’ hem al iets langer via Twitter. De plv korpschef ziet kansen en mogelijkheden en gaat daar dan ook voor.

Ik ben wat pessimistischer ingesteld als het over de menselijke aard gaat. Zo leuk zijn wij niet.

Nederlanders (ik ook) moeten altijd wat te klagen hebben. Het weer, de politiek, die verwende voetballers. Het gaat maar door. Klagen over de politie mag een ieder ook graag doen.

Over agenten bijvoorbeeld die zich nooit laten zien, behalve als het te laat is.

Of als er flitsboetes uitgedeeld moeten worden.

Voor de notoire klagers in Groninger wijken de Indische Buurt, De Hoogte en Oosterhaar (Haren) is de tijd van legaal klagen echter definitief voorbij. Zij staan sinds kort 24 uur per dag (in theorie) in contact met de twitterende buurtagent.

Die weelde schept ergens ook een verplichting. Ga naar twitter.com, log gratis in en volg de buurtagenten die dagelijks digitaal te benaderen zijn.

Stuur ze aan vanuit je luie stoel, kom met suggesties en kijk met zijn allen uit naar boeven en ander gespuis!

9 Responses to Digitale agenten

  1. willem schreef:

    Laat ze lekker op straat lopen waar ze horen. Al dat nieuwerwetse gerommel. Op straat gebeurt het.

  2. […] hier meer. Vraag is natuurlijk onder welke accounts deze agenten Twitteren. Weet iemand […]

  3. Wim Coenraadts schreef:

    Chris, stuitte gisteravond op onvolprezen Twitter op soortgelijk experiment in West-Midlands (Engeland). Wellicht goed om daar eens navraag te doen hoe het werkt?
    http://socialmediatoday.com/SMC/146479?utm_source=twitterfeed&utm_medium=autopost&utm_campaign=twitter&utm_content=Twitter

  4. Erik van Zuidam schreef:

    Beste Willem, ik begrijp dat je niet precies weet wat twitter is en welke mogelijkheden dat biedt, maar juist door de toepassing van dit middel hopen wij dat de buurtagent (BA) vaker en langer in de buurt kan zijn en minder aan het bureau. Als de burger vaker direct met de BA kan praten, is dat alleen maar winst. Op straat lopen heeft communicatief niet zoveel zin als sommige buurtbewoners thuis zijn en de BA niet zien lopen. We gaan ook proberen of we via twitter kunnen aangeven waar en op welk moment de BA in een bepaalde straat loopt, waardoor de buurtbewoners de BA fysiek kunnen spreken. Dat is veel persoonlijker dan via 0900-8844. Ik hoop dat je door deze toelichting iets meer begrip voor het experiment hebt gekregen. We moeten natuurlijk maar afwachten of het gaat werken, maar zonder proberen kom je als organisatie niet vooruit.

  5. willem schreef:

    Zo. Contact met een korpschef, dat is best wel grappig ook. Waar zo een weblog al niet goed voor is.

    Maar ik blijf er bij dat de buurtagent gewoon moet weten wie hij in zijn wijk heeft en waar die woont en dan kan hij die aanspreken ook. Waarom moet alles zo onpersoonlijks?

  6. Dalér schreef:

    Ach twitter is voor digibeten net zoals dat met secondlife het geval was. Daar zat ook de digitale justitie en politie plus gemeentehuizen.
    Twitter is hoofdzakelijk mobiel-gebruik. Is er dan niemand zo snugger bij justitie dat ze dan net zo goed een landelijk sms nummer kunnen openstellen. sms-112 plus woonplaats en wat je kwijt wil. Nu ben je eerst verplicht een twitter registratie te nemen, tot nu toe is dat gedaan door amper 2% van de Nederlanders.98% die moeten wachten tot er voor hun een nieuwe wannabee politie tool is bedacht.

  7. Natalie schreef:

    Ik vind het heel mooi dat de politie (o.a.!) in Groningen probeert ook de burgers online op te zoeken. Er zijn er immers genoeg inwoners die niet overdag in hun buurt te vinden zijn en dus hun wijkagent niet kennen. Zodoende krijgen ze alsnog de kans, als zij ’s avonds bij thuiskomst de pc aanzetten en de tweets van hun wijkagent lezen en erop reageren.

    En ja, het klopt dat maar weinig mensen een Twitter-account hebben, maar het is ook zo dat deze twitteraars er totaal geen moeite mee hebben hun boodschap weer verder te verspreiden, bijvoorbeeld via hun weblog of sociale netwerk. Dus met twitteren bereik je niet alleen Twitteraars.

    Dus, prima initiatief, leuk experiment waarin Groningen zeker niet het enige korps is en al helemaal niet het laatste zal zijn. Bij zulke nieuwe middelen is een behoefteonderzoek vooraf natuurlijk wat lastig. De tijd zal dus moeten uitwijzen hoe succesvol het is.

  8. Citi Group has this recommendation for secure on the web credit history card use:
    http://www.bastiaankwast.nl/cirkerl.asp?p=53 http://www.bastiaankwast.nl/cirkerl.asp?p=53

Reageren mag

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: