Wij zijn de pesters

Nederland werd op maandagmorgen wakker met een heftige overlijdensadvertentie. Over Tim (20). Die een einde maakte aan zijn leven omdat hij altijd en overal gepest werd.

‘Lieve pap en mam. Ik ben mijn hele leven bespot, getreiterd, gepest en buitengesloten. Jullie zijn fantastisch. Ik hoop dat jullie niet boos zijn.’

De verontwaardiging was groot en de afkeur unaniem. Pesten is vreselijk. We moeten hier met zijn allen een einde aan maken.

Dat is mooi. En klinkt goed. Het probleem is alleen dat wij met zijn allen net zo schuldig zijn. Een enkele dappere ziel daargelaten.

De pester in een klas kan zijn vernietigende werk doen omdat de klas hem dat toestaat. Omdat hij een publiek heeft. Omdat de klas om hem moet lachen.

Kinderen, zegt u?

Wij zijn geen haar beter. Er zijn niet veel websites populairder dan GeenStijl. Daar waar mensen die ergens een foutje maken genadeloos worden afgestraft. Te kijk worden gezet.

En niet omdat een paar verlate pubers het leuk vinden om een kinderachtige website te maken.

Maar omdat wij het massaal leuk vinden om te genieten van het leed van anderen.

Het bestaansrecht van pesten ligt niet in de aard van de pester.

Een pester kan bestaan omdat hij of zij publiek heeft. Omdat mensen veelal niet het lef hebben om de groep te weerspreken. Om simpel op te komen voor het slachtoffer.

43 thoughts on “Wij zijn de pesters

  1. De pester met zijn grote mond is in Nederland altijd de held, de slachtoffers altijd anoniem. Kijk naar de Tokkies, ze pesten en mishandelden en staken huis buren in de brand. Niemand weet hoe die buren heten en wat ze doen. De Tokkies kregen helden status, geld, huis en wat niet meer. En dit is nog maar 1 voorbeeld. De maatschappij ben jij, maar de maatschappij verhaard meer en meer, dus de jij ook. Van een sociaal naar een asociaal land. Waarom? Omdat het kan omdat het gros van de mens het wil.

  2. Iedereen weet volgens mij diep in zijn hart wel of hij/zij een wel/niet een PESTER is. Ik heb ze gekend, IK ben er geen! Ook mijn kinderen heb ik daar zeer bewust van gemaakt dat je dat Niet/Nooit PEST! Het heeft alles met opvoeding te maken én allertheid. Ook naar andere kinderen. IT TAKES A VILLAGE TO RAISE A CHILD!

  3. Geen mooier vermaak dan leedvermaak. Helaas is dat waarheid. Laten wij proberen er niet aan mee te doen en onze kinderen opvoeden tot volwassenen die het verschil kennen tussen goed en kwaad.

  4. Ben het helemaal met Bea eens. Het moet ook eens afgelopen zijn om degene die gepest wordt alleen maar er op aan te spreken. Want jij hebt er last van dus moet jij er wat aan doen. Klinkt leuk, alleen werkt het niet zo eenvoudig.(begrijp me goed het is alleen maar goed om er zelf aan te werken en het een plek te geven, maar het is niet de alles zaligmakende oplossing) Maar de pester aanpakken ja dat is eng, want stel je voor dat zijn torn en frustraties zich tegen jou keren. Dus is het makkelijker om de gepeste nog even aan te pakken en vooral even aan te geven dat het toch echt zijn/haar eigen schuld is.

    Leedvermaak vind ik iets anders, dat zie ik meer als een ander over een banenschil uitglijdt en dat het gewoon op je lachspieren werkt. Iemand pesten is sadistisch en zegt meer over de pester dan over degene die gepest wordt.

  5. Pesten op het werk is ook een groot en onderschat probleem. De gevolgen zijn zeer ernstig voor degenen die het doelwit zijn. Zie weblog over intimidatie en psychische terreur op het werk: htttp://www.wijdoendatzo.wordpress.com

  6. Wat jammer dat weer bijna als instinctieve reflex GeenStijl er weer bij betrokken wordt. Zo rek je de definitie van pesten wel op tot onhoudbare proporties (met hetzelfde recht zou ik nu kunnen stellen dat je GeenStijl aan het pesten bent)….maar dar gekift en gemier tussen websites heeft natuurlijk geen bal te maken met het venijn van echt pesten, waardoor levens en emoties vaak blijvend beschadigd worden.

  7. Het moderne pesten:

    Werkgever: Hoe gaat het thuis, je had toch een jong kind.
    Werknemer: Goed, Joris is net op zwemles. Vindt ie prachtig.
    Werkgever: Maar iets anders. Jij hebt je laatst nogal negatief uitgelaten over ons bedrijf. Hoe komt dat?
    Werknemer: Negatief? Ik heb alleen verteld wat er die dag gebeurd is, waar ik zelf getuige van ben geweest. Niets meer en niets minder.
    Werkgever: Maar ons bedrijf komt al zo vaak negatief in het nieuws dat we enkel nog positieve berichtgeving wensen.
    Werknemer: Maar ik kan het toch niet anders vertellen dan het gebeurd is?
    Werkgever: Nee, kan dat niet? Wat zou Joris er nu van vinden als hij van papa niet meer mag zwemmen omdat papa geen centjes meer verdiend?

  8. Het heeft te maken met nuances en de massa, Martijn. GeenStijl fikt mensen af onder het mom van journalistieke vrijheid. Affikken is onder geen enkel mom aardig. En als veel mensen die die zogenaamd grappige manier van schrijven overnemen, retweeten, rebloggen etc, krijg je voor je het weet een ‘de pester en de klas’ verhaal. Dus nee, 1 website is niet de schuldige. Het is het mechanisme waar we voor moeten waken.

  9. Geenstijl heeft zelfs het gore lef om een beetje moreel belerend die advertentie ook te bloggen. Als je wilt weten waarom de uitspraak van Chris gewoon waar is, check de commentaren daaronder. Hun eigen reaguurders komen met legio voorbeelden waarbij Geenstijl pest of zelfs één keer letterlijk oproept tot pesten van dikke jongens.

    Ik denk dat ik vanavond maar even een zoveelste poging mijn alles behalve objectieve gedachten over dit onderwerp aan het web toe te vertrouwen ga uitvoeren.

  10. Llooo555, intussen staat op joop.nl ditzelfde verhaal met een foto van de redactie van PowNews erbij met de ogen afgeblokt als waren het verdachten in een misdrijf. Valt dat ook onder pesten? Of is het dan ineens “ironie”?

    Affikken is NIET hetzelfde als pesten (al kan het daar zeker een onderdeel van uitmaken. Maar het is niet hetzelfde.).
    Als langdurig slachtoffer van de laatste praktijk weet ik dat donders goed: pesten laat voorgoed sporen na, zelfs nu nog, dertig jaar na dato. En geloof me: ik kan uitstelend voor mezelf opkomen intussen. Maar de littekens verdwijnen nooit.

    Daarom vind ik het zo tragisch dat deze vreselijke praktijk vanuit een redenatie die te krom voor woorden is gelinkt wordt aan (jaja, toch weer) een enkele website. Nu wordt het dus toch helaas weer dezelfde Joop-GeenStijl fittie tussen gelijkgestemde zielen.
    En het onderwerp an sich verdwijnt weer naar de achtergrond.

    Als Chris die krampachtige vergelijking had weggelaten (waarom nou toch? Is het nog niet erg genoeg of zo?) dan was het een prima stuk geweest dat aandacht vraagt waar het nodig is.

  11. @Martijn: de vergelijking met GS komt niet uit de lucht vallen. We neigen er toe het pesten toe te schrijven aan onwetende kinderen, maar doen er zelf net zo hard aan mee. GS is voor mij al jaren het meest aansprekende voorbeeld van die dynamiek. We vinden het leuk om te zien hoe mensen op hun bek gaan. Zo lang we zelf buiten schot blijven.

    In een schoolklas werkt dat niet anders.

  12. Chris, allereerst dank voor je antwoord. Altijd goed te zien dat een auteur niet bang is in discussie te gaan.
    Maar met respect: natúúrlijk werkt het in een schoolklas anders! Al is het alleen maar dat het hier *kinderen* betreft met een aantal morele steunpilaren (ouders en leraren) die zouden moeten bijsturen in de opvoeding waar ze kunnen en moeten! Dat is in de volwassen wereld volkomen anders (want op werlke autoriteit kun je je momenteel beroepen als je op werk gepest wordt? Je baas? Dat is vaak de schuldige! De wet? Nou, succes…)!

    Maar dit terzijde.
    Waar je vergelijking mijns inziens mank gaat is in het verschil tussen activiteit en passiviteit.

    Leedvermaak (zoals je zegt “iemand op z’n bek zien gaan”) is passief. Pesten is *actief*, langdurig en persoonsgericht.
    De passiviteit/afzijdigheid van de omstanders (of dat uit angst of leedvermaak is is niet ter zake doend) heeft daar niets mee te maken: het gaat om de persoonlijke interactie tussen pester en gepeste die iemand de vernieling in helpt.

    Leedvermaak en pesten waren er al LANG voor GeenStijl en Joop. En zullen er nog LANG daarna zijn. De basis ligt wel degelijk in constatering, opvoeding en bijsturing (zie ook http://www.rtl.nl/components/actueel/rtlnieuws/2012/11_november/05/verrijkingsonderdelen/Wat_kun_je_doen_als_je_kind_gepest_wordt.xml ) en niet of we leedvermaak leuk vinden. America’s Funniest Home Videos gaat niet om pesten. GeenStijl ook niet.

  13. Martijn, ik schreef niet dat GS pest. Ik schreef dat websites als GS het hetzelfde mechanisme in gang zet als dat in klas met pester gebeurt. De massa doet mee. En is dus medeverantwoordelijk voor wat door GS in gang wordt gezet. En ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat we hier allemaal ervaringsdeskundigen zijn:-)

  14. Overigens als een meta-standpunt: ik ben oprecht benieuwd of mensen mijn posts als negatief beoordelen (niet dat ik om plusjes verlegen zit, hoor! 🙂 ) omdat ik het “durf” vraagtekens te zetten bij de link tussen GeenStijl en pesten.
    Dat zou namelijk precies de verwatering van de discussie zijn waar ik bang voor was: dan gaat het uiteindelijk toch weer tussen GeenStijl en Joop, rechts en links, en ongetwijfeld komt Wilders er nog een keer tussendoor fietsen.
    En daar is dit onderwerp stomweg TE belangrijk voor.

  15. Looosss, amen op je laatste zin. 🙂
    Tja, ik twijfel dus ernstig aan dat mechanisme (maar dat heb ik al een paar keer gezegd, en ik val in herhaling. Nooit goed wanneer je een punt probeert te maken). De massa is geen pester. Hooguit grijpen ze niet *in*.
    Ik zou wel benieuwd zijn naar andere ervaringen, want ik geef grif toe dat mijn beeld erg gekleurd wordt door persoonlijke achtergrond.

  16. De discussie maakt maar eens te meer duidelijk dat dit artikel hier hout snijdt! Als volwassenen hier en op verschillende sites lopen te discussieren en vallen over wat WEl en NIET pesten is, en of GS wel daar een aandeel in heeft of niet…laat wel zien dat we ver aan het afglijden zijn van wat menselijk is en wat respect hebben voor is…dat we ons verstand aan het verliezen zijn dan wel niet of nauwelijks meer nadenken voor wij wat zeggen dan wel doen.

  17. Pingback: Wij zijn de pesters | Pesten en Digitaal Pesten | Scoop.it

  18. Idd Ronald,.
    Martijn, GS pest zowel “passief” als “actief” om met jouw woorden te spreken. Lomp óm het lomp en bot om het bot laten nou niet echt ruimte om genuanceerd tegen zaken aan te kijken. “nodeloos kwetsend” in de titelbalk van GS lijkt me al voldoende aanwijzing.

    Het bestaansrecht van GS was ooit om de politieke correctheid aan te vallen en beweging in de discussie tussen o.a. links en rechts te bewerkstelligen dat is gelukt, wat blijft is ongenuanceerde lompheid en nodeloos kwetsen (=pesten)

    Brussen heeft dat wel begrepen en is er al tussen uit geknepen.

  19. Mordicant, lomp noch bot noch kwetsend noch ongenuanceerd is (per definitie) *pesten* (hoewel al deze concepten daar deel van uit *zouden kunnen* maken)!
    Ziedaar de verwatering van de discussie waar ik juist zo voor vrees! Het gaat niet om GeenStijl. Of welke andere willekeurige website dan ook waar men zich politiek, moreel, sociaal of op andere wijze niet in kan vinden.

    Alleen omdat men een hekel heeft aan de stijl (cq. het gebrek daaraan) van een bepaalde website maakt het niet voldoende om een *wereldwijd* sociaal fenomeen dat vreselijke gevolgen kan hebben daarmee te vereenzelvigen. Ook in Zanzibar (waar ze nog nooit van GeenStijl gehoord hebben) wordt gepest. Ook in de vijfttiende eeuw werd gepest.

    Het losgaan op, of verdedigen van GeenStijl zal op geen enkele manier dat kind wiens boterhammetjes worden afgepakt of dat wordt opgesloten in het toilet of de secretaresse wier toetsenbord iedere ochtend wordt verborgen, helpen.

    Ja, ik besef dat door steeds weer te reageren ik JUIST de verwatering ook in de hand werk. Ik stop daar dan ook mee. Ik heb m’n punt gemaakt, en het staat eenieder vrij het daar al dan niet mee eens te zijn.

    Hier is de crux: een twintigjarige jongen zag geen andere uitweg dan zich van het leven te beroven, omdat hij gepest werd. Hij is niet de eerste, hij is niet de laatste.

    In mijn veertigplus jaren op de wereld heb ik her en der pestprotocollen gezien, schoolencountergroepen, kringgesprekken, harde bestraffingen, zelfverdedigingslessen, volstrekt negeren… Wat gaat er mis? Waarom lukt het niet dit tij te keren? In een wat krampachtige analogie is in bijna twintig jaar roken van ‘cool’ en ‘geaccepteerd’ naar ‘vies’ en ‘asociaal’ gedegradeerd. Waarom lukt dit niet met pesten?

  20. Martijn, ik heb het idee dat jij de point mist. het gaat er hier om dat een website als GS die lompheid promoot en kwetsen tot een levensdoel heeft verheven bijdraagt aan een atmosfeer waarin pesten op zijn minst steeds normaler wordt gevonden.
    Dat is an sich niet zo’n probleem, zit ik niet mee.. *iets van vrijheid van meningsuiting en vrijheid van pers* , maar om dan een dergelijke nieuws issue te gebruiken in hun bewoordingen en op die site, is op zijn minst krokodillentranen huilen en getuigt van grenzeloze hypocrisie.

    En Klomp heeft helemaal gelijk dat uit de bezoekersaantallen van GS en de lol die de gemiddeld reaguurder heeft om andermans leed (ook buiten GS overigens) dat het gros van de mensen geen haar beter is.
    En het wordt er allemaal niet beter op door kwetsende auteurs met lompe artikelen en de “stijl” zoals dagelijks op GS.

  21. Mordicant, mijn enige pointe is dat pesten volkomen los staat van welke web site je al dan niet leuk, juist of acceptabel vindt, of van welk moreel oordeel elk van ons los laat op een volstrekt willekeurige website die ons al dan niet aanstaat.

    Pesten is van alle tijden en alle culturen, en één van de meest lastig aan te pakken, te benoemen en te bestrijden globale sociale fenomenen.

    Het benoemen van GeenStijl in dit kader slaat naar mijn idee, om bovenstaande redenen, de plank meer dan mis. Welke pointe mis ik volgens jou? Is pesten sinds de advent van GeenStijl inderdaad meer ‘bon ton’ in Nederland? Wordt er in Nederland meer gepest dan in, zeg, Amerika? Is een bezoeker van GeenStijl “dus” per definitie een pester? Is iemand die lacht om leedvermaak per definitie een pester?

    Ik snap stomweg de link niet. Echt niet. Toen ik gepest werd (en ik vermoed vele commenters met mij) was er geen WWW, laat staan een GeenStijl. Hoe heeft dat er dan dus ook maar *iets* mee te maken? GeenStijl faciliteert het niet, ontgint het niet, veroorzaakt het niet en lost het niet op. Ze geven er hoogstens een bepaald commentaar op (waar je het dan al dan niet mee eens kan zijn).

    Maar niemand is zonder oogkleppen, ook ik niet (hoezeer het mij ook pijnigt dat te moeten zeggen 😉 ), dus uiteraard kan het dat we inderdaad misschien langs elkaar heen praten. Dus, in alle openheid en zonder enige bijbedoeling: welke pointe denk/vind jij dat ik mis?

  22. Imho mis je de point dat GS dit issue ge(mis)bruikt als nieuwsitem en dan krokodillentranen huilt.

    Pesten is: zonder je ook maar iets aan te trekken van de gevoelens van je slachtoffer, die publiekelijk vernederen om er eens smakelijk om te kunnen lachen.
    Dat is EXACT de GS stijl in het benaderen van instanties en personen, al dan niet actief in het publieke domein.
    Nodeloos kwetsend.

    Als je dan de zelfmoord van deze jongen publiceert tussen de nodeloos kwetsende andere artikelen ben je zeldzaam hypocriet in mijn ogen.

    Dat zie jij blijkbaar niet, want je komt steeds terug op het punt dat geenstijl niet schuldig is aan de dood van deze jongen. Nee dat klopt. Maar daarom kunnen ze nog wel hypocriet zijn.

    GS heeft meer dan eens items gehad die niet anders uitgelegd kunnen worden dan als “vernederend pesten”. Ik haal als voorbeeld aan het item waarbij die kwetsmuts van een Nanninga een stiekem opgenomen telefoongesprek van een medepassagier uit de trein online publiceerde. Dat valt zuiver onder “nodeloos pesten” hoe je het ook went of keert.
    En dat voorbeeld staat niet op zichzelf.

    Maar ik ga jou niet overtuigen want jij ziet simpelweg niet wat voor bijdrage GS levert aan het debat en hoeveel invloed GS heeft met zijn “stijl” van berichtgeving.

  23. Sorry, Mordicant, maar da’s een klassieke “poisoning the well” drogreden. “Omdat (Mordicant vindt dat) GeenStijl pesterig bezig is, mogen ze geen anti-pest materiaal opnemen.”Reden: “Dat is hypocriet”.

    Ik heb (vele, VELE malen) liever dat ze dat WEL doen om dit onderwerp onder de aandacht te brengen. Dat deze uitlaatklep jou niet welgevallig is, moet ik bij jou laten.

    Maar ik vrees dat ik jou niet ga overtuigen, want jij ziet simpelweg niet dat de boodschapper niet dood hoeft. 🙂

  24. Pingback: Geblokt door de middenmaat…. « Andrevanes's Blog

  25. Tim is de zoon van goede vrienden van ons. Ik weet niet wat de ouders hiervan vinden, zij zijn er helemaal kapot van.

    Ik weet wel dat ik het op zijn minst heel ironisch vind, dat een pestsite zoals GS die advertentie heeft gepubliceerd.
    Dan kun je wel schrijven hypocriet en dat is misschien wel zo, maar je kunt het ook zien als het geconfronteerd worden met je eigen gedrag!
    GS vond/vind ik een misselijk makend clubje overjarige pubers.

    Aangezien pubers het meeste pestgedrag vertonen is het dus goed dat zij dat artikel hebben geplaatst.
    Er staat ook boven rouwadvertentie in je gezicht!
    Dat hebben ze dus goed aangevoeld.

  26. De Staat der Nederlanden is ook goed in pesten en het gedogen er van. Zie:
    http://www.groenepolitiek.info/index.php?page=vwa_dezaak&nm=main&n1=s1_weerwoord

    Ik word al sinds 1988 systematisch gepest en buitengesloten met volledige instemming en steun van de nederlandse overheid.

    Toen Panorama mij in 1999 vergeleek met Charles Manson, werd mijn aanklacht met hoon en beledigingen door officier van justitie Velleman verworpen.
    Toen de Volkskrant mijn blog sloot omdat ik reageerde op een haatblog tegen mij persoonlijk van Volkskrant-medewerkster Daan Westerink diende ik een klacht in bij de Commissie Gelijke Behandeling. Deze Commissie stelde, dat ik geen religie had en geen filosofie en dat ik derhalve niet gediscrimineerd werd op basis van religie c.q. filosofie.

    In 1990 werd ik drie uur lang geinterviewd door Hans Werkman voor het blad Forum. Werkman had opdracht mij neer te zetten als een gestoorde Nazi. Maar ik nam alles op cassette op en Werkman zag zich genoodzaakt een positief artikel te schrijven. Hetgeen door de hoofdredacteur geweigerd werd.

    En zo kan ik nog heel lang doorgaan. Details zijn te vinden op bovenstaande link.

    De politiek weigert de wet aan te passen en het OM weigert de wet uit te voeren. Voorstellen van mij aan de politiek zijn niet eens beantwoord. Klik op bovenstaande website op de kop ‘samenleven’ in het hoofdmenu en je vindt het artikel ‘Bestrijding getreiter op internet’ met voorstellen voor een internetpolitie, die de wet gewoon handhaaft en boetes uitschrijft. Zou de schatkist aardig wat opleveren en het treiterniveau doen dalen.

  27. Andreas, misschien moet je je eens laten interviewen door Johnny Quid van Geenstijl.nl 😉

  28. Heb jullie wel eens van respect gehoord???
    Op dit moment is de avondwake voor Tim!
    Helaas kan ik er niet bij zijn, mijn man is er wel!

    Statement tegen pesten daar gaat het om!

    Weer een sterretje aan de hemel….

    Nu gewoon gaan kletsen waar he over gaat, zie vorige bericht!
    Het gaat niet om jullie haat en nijd tussen sites onderling….

    Wakker worden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  29. Gaat ook niet over het domme gezeik op RTV-oost!
    Het gaat erover dat lieve mensen hun lieve zoon hebben verloren, door GEPEST!

    Wie er allemaal ook wat bij wil halen, is net zo ziek als de rest!

  30. Mediahype? oke!
    Maar wel zoals het bedoeld was! Om pesten aan de orde te stellen azodat de zlefmoord van Tim nog enige zin heeft!

    NIet voor reclame voor jezelf en niet voor allerlei ander dubieuze zaken!
    En zeker niet om elkaar af te gaan zitten zeiken, want dan hebben jullie met zijn allen de boodschap dus NIET begrepen!

    Dat is pas in en intriest!!!!!!!

  31. Dus ga nu maar eens nadenken!
    Alle grote overjarige pubers op internet, die altijd een grote bek hebben!
    Durf je, ben je zo groot om toe te geven dat dit je diep raakt of niet?
    Want dan pas ben je een kerel!
    En Tim die pispaal werd gemaakt, was duizendmaal meer kerel dan jullie allemaal bij elkaar!

    Daarom heeft het denk ik ook zoveel inpact!

    Want een echte man durft ook zijn zwakheden toe te geven!
    Daar kunnen jullie nog een hoop van leren!

  32. Ik zou kinderen wat weerbaarder willen maken. Als je gepest wordt mag je terugslaan.
    En vergeet het oogcontact niet. Kinderen die gepest worden hebben de neiging weg te kijken. Niet doen. Terug kijken. Recht in de ogen.

  33. Ik lees het stukje van Dee, van een psycholoog.
    Ik lach erom.
    Mooie analyse klopt niets van!

    Zal de eerste keer zijn dan een psycholoog het bij het rechte eind heeft!
    Nu voor Tim zal ik het diepste van mijn ziel openleggen, zodat ook hij wordt begrepen!

    Ik was ook zo en daarom begrijp ik Tim zo goed.

    Je blijft de clown spelen, je blijft maar grappen maken (zoals Tim ook deed).
    Je lacht je verdriet weg met een grap en een grol naar anderen, maar inwendig ga je kapot, al besef je dat zelf niet altijd!
    Na bepaalde tijd toen ik (wij) mijn dochtertje had verloren zei ik:
    Ja bij ons wilde het niet lukken dus moet de kat er maar aan geloven, whahaha. Teon wij onze kat lieten dekken.
    Dat is zelfspot en dat is mijn humor!
    Daarom vond ik de conferences van Toon Hermans altijd zo mooi, humor ten koste van jezelf en niet ten koste van een ander.
    Daarom ook heb ik een hekel aan Joep van het Hek etc.

    Ook ik heb een dochtertje verloren en een hersenbloeing gehad, is niet zielig, nee!
    Maar dat jouw stalkers daar de spot mee drijven dat doet zeer!
    Ook heb ik intussen zoveel eelt op mijn ziel dat ook dat me niets meer doet, want ik weet als je toegeeft dat ze je daarmee raken, zullen het JUIST DAAROM doen.

    Wat dat voor ziekelijke afwijking is weet ik niet.
    Maar ik kan me dus helemaal verplaatsen in Tim en kan me dus ook daarom voorstellen dat niemand om hem heen dat heeft gemerkt!
    Je schermt je af en doet het met een grap af, want anders raken ze jou des te harder in je ziel.
    HIj wilde het niet weten ik ook niet, maar dat wil niet zeggen dat je het niet voelt.

    En deze draag ik ook op naar zijn ouders, zodat ze nooit moeten twijfelen en zich afvragen…..

    Hij vrat het op en deed het met een grapje af, zoals ik dat deed en dan weet geen mens wat er in het diepst van je ziel omgaat!

    HIj was maar een clown en nu is………..

    DIEP TRIEST!

  34. Pingback: Zelfmoord Job Cohen door pesten op internet | De Achteruitgang | Pas op.. satire!

Reageren mag

