Een boze vader als bewijs

Soms lijken de regels van de wet niet menselijk. Houden ze geen rekening met ons gevoel voor rechtvaardigheid. Met mededogen en logisch nadenken.

Maar dat is slechts schijn.

Peter is een jongen met een dubbele moraal. Als zijn beste vriend Ron voor een tijdje achter de tralies gaat, duikt hij doodleuk met de vriendin van Ron het bed in.

Een pietluttigheid, zo zou de officier van justitie die actie later bestempelen.

Ron zag het anders. Eenmaal op vrije voeten zocht hij zijn voormalige beste vriend op en deelde hij een paar forse dreunen uit.

De schade leek mee te vallen. Dacht het plaatselijke ziekenhuis in Stadskanaal. Voor Peter voelde dat anders. Zijn gezicht zwol op en hij spoedde zich zo snel mogelijk naar het ziekenhuis in de grote stad.

Oogkassen gebroken. Neus kapot. Kaak op drie plaatsen in elkaar. Twee chirurgen waren uren bezig om Peter weer enigszins op te lappen. Helemaal goed gaat het nooit meer komen.

Het Openbaar Ministerie was er snel uit. Toebrengen van zwaar lichamelijk letsel. Veel anders konden ze er niet van maken. Zware mishandeling.

Voor de advocaat was dat nog niet zo zeker. Zou het namelijk niet kunnen dat Peter gewoon van de trap is gevallen? Ergens tussen de ruzie en zijn gang naar het ziekenhuis? Peter is bepaald geen fervent tegenstander van drugs. Het zou zomaar kunnen.

De opmerking van de advocaat komt hem op hoongelach te staan van de publieke tribune. De verbijstering is voelbaar. Het publiek gaat nog net niet massaal staan om heel hard ‘Gekke Henkie!’ te roepen.

Reaguurders met geluid.

En toch heeft de advocaat een punt.

Het Openbaar Ministerie heeft namelijk geen enkel document waaruit blijkt hoe erg het letsel van het slachtoffer is. Geen doktersverklaring. Geen bewijs van de uren durende operatie. Niets op papier.

Ter plekke bombardeert de rechtbank de vader van het slachtoffer tot getuige. Hij mag vertellen hoe het letsel van zijn zoon er precies uit heeft gezien.

Op de gang legt de advocaat aan het publiek uit dat hij louter het belang van zijn cliënt dient. In de rechtszaal zegt hij dat rechters niet het werk van het Openbaar Ministerie moeten gaan doen.

Natuurlijk. Het lijkt logisch om de advocaat te ridiculiseren voor zijn stelling dat het slachtoffer wellicht van de trap is gevallen.

Maar dat is het niet.

Omdat van een Openbaar Ministerie verwacht mag worden dat dossiers compleet zijn. Dat letsel makkelijk te bewijzen is. En dat er meer is dan een boze vader die iets roept.

In rechtszaken staat veel op het spel. Ron bijvoorbeeld hangt een celstraf van anderhalf jaar boven het hoofd.

Dan mag je van het Openbaar Ministerie iets meer verwachten dan de getuigenis van een vader.

6 Responses to Een boze vader als bewijs

  1. Martin schreef:

    Dit zaakje stinkt van alle kanten. Hoe kan een ziekenhuis iemand wegsturen zonder te constateren dat deze persoon onder meer een gebroken kaak en neus heeft? Dat de advocaat wordt uitgelachen zegt meer over het denkvermogen van het publiek. Hoe zullen de rechters oordelen, denk je?

  2. 45+ schreef:

    Tja,
    gaat het hier nog wel om de daad zich zelve?
    Je spitst je verhaal wel heer erg toe op ‘het gevolg van de daad’.

    1. De dader begaf zich op kwaadaardige wijze en met voorbedachte rade naar het slachtoffer om deze een paar klappen te verkopen – (dreiging en fysiek geweld)
    De daad !
    2. het slachtoffer hield aan deze daad wel/geen letsel over?
    Gevolg !

    Zijn daad had gevolgen, hoe je het ook wend of keert.

    De mate van letselschade die de dader rechtswege voor zijn rekening kan krijgen als gevolg van ‘zijn daad’, dat is het risico dat de dader riskeerde toen hij besloot om het slachtoffer slaag te gaan verkopen. (civiele prijskaartje)

  3. 45+ schreef:

    kleine toevoeging:
    1. de daad lijkt me werk voor OM (strafrecht)
    2. het gevolg is mijn inziens een civiele kwestie

  4. @45+ ; juridisch is het van zeer groot belang om het letsel vast te kunnen stellen. Zonder causaal verband tussen daad en letsel/pijn dient vrijspraak te volgen. De optie dat een ander letsel/pijn heeft toegebracht staat dan immers nog open.

  5. 45+Nique schreef:

    Goedemorgen Chris,

    Om even terug te komen op uw mening/bericht
    ik kan daar vanuit eigen ervaring de complexiteit verwoorden.
    Heel vroeger mocht ik tijdens een fysieke aanval (aanranding) met een flinterdunne bonnenprikker in de rug gestoken worden. Toch op het moment van gebeuren was ik zo druk met mezelf verweren dat ik daar niet eens een pijn bij mocht ervaren.
    Uiteindelijk werd de dader ter plekke aangehouden en werd mij gevraagd bij aanhouding of ik medische hulp nodig had, waarop ik antwoordde ‘nee, het valt alles gelukkig wel mee’. Ik voelde me broos en wat gekneusd, toch wilde mijn weg naar huis vervolgen.

    Die middag bezocht politie mij en mocht ik aangifte doen van fysieke mishandeling en aanranding.
    De nacht verliep gekneusd, de ochtend nog moeizamer en de middag kreeg ik meer en meer ademnood. In de avond, een dag later, mocht ik alsnog de EHBO aandoen en bleek mijn long aangeprikt met een kleine bloeding en 4 dagen ziekenhuis opname tot gevolg.

    Ik ben met je eens dat ik later civiel rechtelijk medisch kon aantonen dat ik het ziekenhuis bezocht had met letselschade en ‘dat’ met mijn verklaring dat dit letsel was ontstaan tijdens de fysieke aanval door persoon ‘A’.

    De dader mocht strafrechtelijk veroordeelt worden voor zijn gewelddadige optreden / aanranding! En werd later civiel rechtelijk veroordeelt tot vergoeding ‘letselschade’.

    Waar denk je dat politie eo de officier van justitie ten tijde van ‘de aanval en aangifte’ beter of slechter onderzoek had kunnen verrichten? En had dit invloed gehad op de strafrechtelijke veroordeling?

    Nique

  6. Johnc622 schreef:

    It’s very straightforward to find out any topic on net as compared to textbooks, as I found this article at this site. efeccedkakfd

Reageren mag

