De wereld aan misbruik

Kindermisbruikers zijn eng. Vinden wij. Omdat ze kinderen misbruiken. Ik vind dat niet. Er is iets veel engers aan misbruikers. Hun psyche. En die van ons.

Ik heb er veel gezien en gehoord. De misbruikers van kinderen. Anders dan velen denken zijn het niet zo gek vaak pedofielen. Het zijn vaak opvallend ‘normale’ mensen die kinderen misbruiken. Beschadigd door het leven. Vaak zelf misbruikt.

Ze misbruiken kinderen omdat ze aandacht willen. Genegenheid. Liefde. Macht. Omdat ze alleen aansluiting vinden in een kinderwereld. Of gewoon omdat ze heel erg geil zijn.

Wij – de goede mensen – zijn in de regel nogal uitgesproken over seksueel misbruik. Mannen die ooit aan het roer stonden van grote bedrijven met mega-omzetten, verklaren op Twitter onomwonden en met trots dat ze misbruikers met geweld wensen te bestrijden.

Pedojagen is inmiddels een geaccepteerde bezigheid in de samenleving.

Ik zie dat anders. Oordelen kan alleen als je een probleem zo simpel maakt dat de oplossing ook simpel klinkt. Ik ben vooral verward na de zoveelste misbruikzaak. Omdat de waarheid zo complex is dat je er alle kanten mee op kunt.

Er zijn niet veel kindermisbruikers die tegenover de rechter gaan zitten en in huilen uitbarsten. Omdat ze het erg vinden voor de slachtoffers. De meeste misbruikers komen met een verklaring voor hun gedrag. En vaak zit daar een rechtvaardiging in.

Ik heb daar geen oordeel over. Kun je het een mens kwalijk nemen zichzelf vrij te pleiten? We doen het allemaal. Iedere dag. Fouten zijn zelden van onszelf.

De kindermisbruikers zien altijd een reden. Het kind dat op zoek is naar warmte. Het slachtoffer dat juist begrip en erkenning zoekt bij de dader. Of zelf om seks vraagt.

En soms is dat inderdaad zo. Of lijkt het alleen maar zo. Kinderen worden zelden met geweld verkracht. Pubermeisjes spelen soms met vuur. En met mannen die daar gevoelig voor zijn.

De misbruikers komen in alle soorten en maten.

De 66-jarige Dick hoorde deze week voor de rechtbank een gevangenisstraf van vier jaar eisen. Hij moest halverwege de rechtszaak luisteren naar de emotionele verhalen van drie van zijn vier slachtoffers. Toen kind. Nu een soort van volwassen. Dit was zijn reactie:

‘Of ik verdriet hoor, meneer de rechter? Ik hoor gesnotter. Ja, ik heb aan mijn kleinzoon gezeten. Ik heb mijn hele leven geen genegenheid gehad. Dat heeft me bitter gemaakt. Die jongen begreep mij tenminste’

De 34-jarige Karel misbruikte zijn nichtje van vier. Vier maanden nadat het meisje haar moeder verloor in de supermarkt. Waar ze stierf.

‘Ik ben voor haar gaan zitten en heb mijn broek naar beneden getrokken. Maar ze liep zelf ook altijd naakt door het huis’

Een slachtoffer van seksueel misbruik verklaarde onlangs het volgende in de rechtszaal:

‘Hij heeft me misbruikt. Maar hij was wel mijn vader. Die voor me heeft gevochten. Afscheid nemen van hem is ook een soort van rouw’

De vrouwen van de misbruikers zitten vaak in de rechtszaal. Om hun echtgenoten te steunen. Ik heb kinderen horen zeggen dat ze pappa weer terug willen. Omdat het toch hun vader is. En dat ze hem bezoeken in de gevangenis. Sommige slachtoffers van misbruik worden razend als blijkt dat het Openbaar Ministerie de verdachte achter de tralies wil hebben.

Er zijn er die geen aangifte willen doen. Omdat ze van hem houden. Er zijn moeders die menen dat hun zoons moeten zwijgen. Dat ze van iets kleins niet iets groots moeten maken.

De misbruikers vinden altijd een reden. Omdat hun dochters zo mooi lijken op de moeder. Ze maken gebruik van de zwakte van het slachtoffer. Omdat die nog heel erg jong is. Een grenzeloos vertrouwen heeft. Wanhopig op zoek naar aandacht. Of gewoon bang.

Wij op onze beurt gooien alle misbruikers op de pedofiele hoop. Sluiten het buiten. Om maar niet stil te staan bij het idee dat we het zelf zijn. Of kunnen worden. We denken met stoere taal op het internet een positie in te kunnen nemen in de complexe wereld van het misbruik.

Misschien bent u na het lezen van dit verhaal wat in de war. Omdat u niet begrijpt wat ik met deze column wil zeggen. Dat ik helemaal geen eensluidende conclusie trek. Of een strak oordeel heb. Dat je met dit verhaal alle kanten op kunt.

Laat dat nu exact mijn gevoel zijn na de zoveelste rechtszaak over seksueel misbruik.

12 thoughts on “De wereld aan misbruik

  1. Chris, wat wil je nu precies betogen?
    Op mij komt deze column over alsof je opeens zelf niet meer het onderscheid kunt maken tussen een daad veroordelen en de dader veroordelen.
    Maar dat zal toch niet het geval zijn?

  2. Wat je beschrijft is inderdaad wel waar. Veel daders zijn, of gaan, zelf in de slachtofferrol.
    En hoe moeilijk het voor sommige misbruikslachtoffers ook is om dat te accepteren, het is wel zo!

    Dank!

  3. Er is een verschil tussen pedofielen en pedoseksuelen. Een pedofiel is niet altijd een pedoseksueel en een pedoseksueel is niet altijd een pedofiel. Pedofilie is een geaardheid en dat kun je iemand niet kwalijk nemen.

  4. Weer een raak verhaal waardoor je na moet denken , ‘ze’ mogen zich verdedigen met redenen met verweer met spijt met.. met … maar één ding!
    Ieder maakt zijn keuze om ‘het’ wel of niet te doen ….
    Het is bovenal walgelijk ….

  5. Pedoseksuelen zijn misbruikers en in mijn ogen al ter dood veroordeeld, maar deze maatschappij eert de kindermisbruikers en moordenaars en dat ze in hun hoofd niet goed zouden zijn dat is bedacht om hun straf vermindering te geven …..Misschien hebben ze dat gedaan omdat de grootste pedoseksuelen in Den Haag zitten bij JD

  6. Het is waar wat je zegt en ik ben er niet van in de war. Ik snap alle gevoelens die je beschrijft van mensen, ik kan het bedenken. Want inderdaad in het dagelijkse leven gebeurt het ook, in kleine en grote gebeurtenissen. Allemaal menselijk, maar met alle redenen, beredereringen en gevoelens van de mens, dader en slachtoffer, bij elkaar, van kinderen blijf je, als volwassene, af!
    Dat is géén gelijke situatie!

  7. Herkenbaar. Ik heb één keer zo’n soort zaak bijgewoond. Ik heb er een artikel over geschreven. Na de tijd zat ik nog met duizend vragen

  8. Ik ben nu een vrouw van 49 jaar maar ik had als kind van mijn 5e tot mijn 10 e een heerlijk omgang met mijn buurman die nu als pedeit zou bestempeld worden. Wel ik denk nu nog vaak terug aan die heerlijke tijd dat ik bij hem op schoot zat en de liefde en tederheid vond die, ik bij mijn ouders moest ontberen.

  9. Ik wil er nog aantoevoegen :
    als ik ergens als kind last van had en nog met angsten zit dan is dat door de pesterijen van ondere kinderen : van kinderen blijf je af maar kinderen doen het zelf f niet altijd.

  10. Wie van het lezen van je column verward raakt heeft van het leven weinig begrepen. Wie niet verward raakt staat misschien zo vastgeroest in zijn eigen mening dat nadenken niet meer nodig is.
    .
    Je hebt het over die psyche van die misbruiker en die van jullie zelf. Wel, als je in die psyche van een misbruiker opruiming gaat houden kom je genoeg tegen om jou gelijk te geven. Eng? Ik vind niet gauw iets eng, maar het is wel even slikken gezien de problemen die je tegen komt.
    Dat eeuwige goedpraten is ook zo makkelijk, je leert het desnoods wel in kringetjes van gevoelsgenoten. Maar even makkelijk is het om die argumenten maar als onzin van tafel te vegen. Want inderdaad, kinderen zoeken aandacht, kinderen gaan op de verkennings toer en ze weten je ook bewust te raken.
    .
    Als het iemand lukt om die kant van zijn psyche te verslaan, de problemen af te sluiten,… dan ontstaat er een nieuw probleem.
    Want in feite moeten dan de oorzaken op tafel. Omdat het nog altijd gebeurt, omdat jullie psyche nog altijd een kronkel heeft.
    Dan lijkt het maar of ik toch weer mijn eigen handelen goed praat, maar als ik mijn mond zou houden zit ik pas echt fout…..
    .
    VAN KINDEREN BLIJF JE AF…. als je dat te letterlijk neemt kweek je een nieuwe generatie pedofielen/misbruikers. Een kind wat nooit op een normale manier met intimiteit, met lichamelijkheid, met emoties, met warmte en met liefde, met geborgenheid en genegenheid heeft leren omgaan, kan als jong volwassene niet opeens klaar zijn voor het leven in een volwaardige relatie.
    Ik ben brutaal ja, zo brutaal dat ik als dader nu na behandeling het lef heb om met dat vingertje naar “jullie” te wijzen. Jullie in de betekenis van de maatschappij, en dus mijn omgeving die aan ‘de wieg’ stonden van mijn problemen maar ook jullie in de zin van een maatschappij die ook nu nog liever niet naar het eigen functioneren kijkt, die liever gelooft perfect te zijn, hun kinderen prima op weg te helpen naar volwassenheid en de ‘viezerikken’ maar liever ongenuanceerd op een afvalhoop gooit.
    Misschien kun je een kind beter weggooien als je het krijgt dan het opkweken tot zo’n probleem geval….
    .
    Jullie staan niet aan de goede kant en pedo’s in het ravijn. Het leven is geen zwart/wit verhaal. Om het goed te doen balanceer je op het topje van een berg. Naar alle kanten dreigt die afgrond. Zet je verstand op éénrichtingsverkeer en je flikkert zo naar beneden.

  11. Lees hier veel voorbeelden dat de man dader is van seksueel misbruik. Nooit een vrouw die een minder jarige jongen seksueel benaderd. Of een ouder tiener die seksueel “dokter spelletjes” speelt.
    Inderdaad wat is nog net geaccepteerd of om de goede vrede te bewaren in huis. In andere werelddelen als Brazilie is seks iets normaals als je slechts 12 bent. Daar is de age of consent op 14 jaar gezet en ook geaccepteerd als je 2 jaar jonger bent. Alleen mag dan het leeftijds verschil dan niet groter zijn dan 4 jaar. In buurland Duitsland ook 14 jaar dat je de eerste keer seks mag hebben met een persoon die onder de 21 jaar is. Nederland scoort hoger met 16 jaar in de ladder van age of consent. In afrikaanse landen tussen de 12 jaar Angola en16 jaar Kenia. Alleen daar is de minderjarige jeugd oogluikend toegestaan om seks met elkaar te hebben.

    Wat ik hiermee duidelijk wilt maken is dat iemand in Nederland strafbaar wordt gesteld op de zeden wetgeving maar in Brazilie bijvoorbeeld volledig legaal is.
    Als jongeren hulpverlener in Sao Paulo zie je bijvoorbeeld jongemannen rond de 25 jaar die een goede baan hebben gaan scharrelen met 14 jarige meisjes. Ze komen met dure auto’s de sloppenwijken inrijden en pikken een meisje op. Die staan vaak op de uitkijk op ze vanwege omeen betere leven te krijgen. Ze laten zich ook vaak zwanger maken dan hebben ze meer rechten dat hij blijft of financieel zorgt voor het meisj.
    In nederland zou die 25 jarige zakenman in de cel belanden!

    Een ander voorbeeld is wat ik pas geleden las op internet. Een 36 jarige amerikaanse lerares op een Highschool heeft vrijwillige seks met een 15 jarige leerling in Boston. Hij speelde een wedstrijd bij een bekende football club. Ze wou een handtekening voor haar zoon van 8 jaar. Raakte in contact met de boy en nodigde bij haar thuis uit. Hij ging met haar zoon wat voetballen buiten. Randy vroeg na het spel of hij effe kon douchen bij haar want hij had zich erg gezweet. De lerares was vergeten een handdoek klaar te leggen en kwam spontaan de badkamer binnen. Ze zag hem opeens als een aantrekkelijke volwassen man en hij was geil. Een oogcontact en de naakte puber kleedde gulzig de aantrekkelijke lerares met grote borsten uit. Het was een onvergetelijke sekservaring zo verklaarde de jongen voor de jury van de rechtbank. Een foutje door hem was dat hij het direct twee uur erna dag doorverteld heeft trots aan zijn beste vriend. Die zat namelijk in de klas van de juf en zo belandde mevrouw 4 uur na de geslachtsdaad op het politie bureau. De vader van het vriendje kreeg het verhaal mee en heeft meteen aangifte gedaan. Vervolgens zo gaat dat in Amerika werd de vrouw seksueel onderzocht op dader sporen van sperma. Ze werd vernederend gevisiteerd en men vond in haar vagina zijn verse zaadlozing. Ze verloor haar baan en kreeg 4 jaar detentie in een vrouwengevangenis. De jongen moest een sexual behavour cursus volgen door oeen seksuoloog. Daarin wordt je duidelijk gemaakt dat zoiets niet mag en seks pas gezond is vanaf je 18 jaar bent.!

    Dus ingrijpen van anderen of zelf aangifte doen kan grote gevolgen hebben.

Reageren mag

