Masterplan voor onveiligheid

Staatssecretaris Fred Teeven heeft zijn masterplan voor het gevangeniswezen klaar. Het is een dramatisch gedrocht geworden.

Ik moet toegeven. Puur als rechtbankverslaggever kan ik best blij worden van het plan. Het is mijn inschatting dat het in de toekomst wel eens heel druk zou kunnen worden in de rechtszalen in Nederland.

Fijn. Lekker aan het werk.

Voor u – de hardwerkende Nederlander – zal het allemaal wat minder worden.

Om meteen maar even een vooroordeel uit de wereld te helpen: verreweg de meeste gedetineerden behoren niet tot de categorie calculerende boef.

Geloof me. Het zijn vooral de sukkelaars. Mensen met een laag IQ vaak. Met diverse persoonlijkheids- of ontwikkelingsstoornissen. Soms zelfs ronduit schizofreen of autistisch. Of zo verslaafd dat criminaliteit al lang niet meer echt een keuze is.

Duizenden medewerkers in het gevangeniswezen proberen dag in dag uit deze onstabiele groep in toom te houden. Ze voor te bereiden op een terugkeer in de samenleving.

Opdat ze u straks rustig voorbij lopen op het trottoir.

En daar haalt Teeven eens even flink de bezem door. Zo wil hij de helft van de gevangenispopulatie samen laten hokken. Dat leest u goed.

De helft.

En dat is gek. Omdat de regels het niet eens toelaten. De regel is duidelijk. Niet samenwonen in de gevangenis bij psychische- of gedragsproblemen.

Dat wordt straks met een mega-loep zoeken naar stabiele gevangenen.

Maar Teeven dendert verder en snoept ook nog eens stevig van het budget voor psychische hulp. Ik zie het voor me. Geesteszieke gevangenen die zonder echte behandeling en tot in de tenen gefrustreerd bij elkaar op cel zitten. Dat gaat gezellig worden.

Maar daarmee zijn ze er nog niet. Het Masterplan orakelt verder over versobering van het weekend- en dagprogramma in detentie. Pardon? Versobering? Van de ongekende hedendaagse vier sterren luxe in een gevangenis? Die waarin gedetineerden nu soms al 20 uur per dag op hun cel zitten? Of meer?

Maar laat ik niet zuur zijn. Er is ook goed nieuws. Teeven wil heel erg graag elektronisch toezicht uitbreiden. Celstraffen onder de zes maanden worden zelfs automatisch omgezet in huisarrest. De rest van de boeven mag na uitzitten van de helft van de straf naar huis met een enkelband. Ja. Dat hoort u goed. Na de helft van de uitgezeten straf weer naar huis.

Ik heb Teeven ooit wel eens iets horen zeggen over draagvlak en straffen die toch echt straffen moeten zijn. Toen hij nog spierballen had.

En we hebben nog een probleem.

Met een enkelband alleen ben je er niet. Je hebt – om maar een detail te benoemen – wel een huis nodig. Iets waar mensen na jaren celstraf niet altijd over beschikken. Bovendien werkt effectief en veilig toezicht thuis alleen als er een zinvolle dagbesteding is. En werk. Gaat Teeven dat echt allemaal regelen? En met wiens geld?

Of sluit hij straks aan bij de wijze woorden van een rijzige officier van justitie die ooit staatssecretaris werd: ,,Ik vind het helemaal niks dat mensen hun straf thuis voor de televisie kunnen uitzingen, met een biertje in de hand.”

U raadt het al. U kent de wijze man. Begint met een F en eindigt op red Teeven.

En zo kan ik wel uren doorgaan. Over commerciële gevangenissen die er wellicht moeten komen. En waarvan we kunnen weten dat ze in België inmiddels duurder zijn dan staatsgevangenissen. En waar we in de Verenigde Staten bizarre verhalen over horen. Over directies die jeugdrechters beïnvloeden om toch in godsnaam maar meer ‘producten’ aan te leveren.

En Teeven weet het. Hij sprak er onlangs wijze woorden over in de Telegraaf: ,,Bedrijven die een gevangenis runnen, zijn natuurlijk wel gebaat bij een groeimodel.”

Laat dat Masterplan daar nou precies in voorzien. Onbehandelde gevangenen die gezellig saampjes op cel van elkaar leren hoe ze na de helft van hun celstraf nog beter de wereld van de misdaad kunnen bedienen.

Zoals ik al eerder zei.

Ik ga het nog druk krijgen de komende jaren met dit Masterplan.

Dit verhaal verscheen eerder op ThePostOnline

8 thoughts on “Masterplan voor onveiligheid

  1. Amai. Langzaam gaan de ogen open. Of er straks nog behoefte is aan een kritische journalist, waag ik hardop te betwijfelen.

  2. Levenslange verbanning naar een Waddeneiland (na 3x de fout in te zijn gegaan) biedt voor al deze problemen een oplossing. Deze optie heb ik hier dan ook al eerder aangedragen.
    Verder zijn er ook bij dit epistel weer enige inhoudelijke kanttekeningen te maken.
    “Geloof me”. Waarschijnlijk is dat de meest voorkomende frase op dit hele blog. Met alleen “geloof me” ben je er niet als je een punt wil maken. Het zou je sieren als je de verhouding tussen mantra’s als “neem dat maar van me aan” en het daadwerkelijk presenteren van onderzoeks(resultat)en rechttrekt, want dat laatste komt hier bitter weinig voor.
    “Omdat de regels het niet toelaten”. Dat is gek; ik was in de veronderstelling dat regels er nog altijd voor mensen zijn, en niet andersom. Het zou wat zijn als we niet bij machte waren om welke regel uit het verleden (en aldus vaak uit een andere context) dan ook te wijzigen. Befehl ist Befehl, Chris?
    “Op één cel…dat zal gezellig worden”. Aangezien gezelligheid geen tijd kent, lijkt me dit ook fantastisch te combineren met een levenslange straf, waardoor de samenleving gegarandeerd geen last meer zal hebben van gedetineerden aan wie deze straf wordt opgelegd. Maar even alle gekheid op eens stokje: Gevangenen worden natuurlijk vreselijk gematst met het huidige 1 gevangene op 1 cel-beleid, want in een particulier hotel betaal je gewoon eenpersoonstoeslag.

  3. Alcatraz zou kunnen werken, maar is er een waddeneiland groot genoeg, om aldaar alle gedetineerden te concentreren? En wie gaan daar dan heen? De ‘levenslangen’? De 10+ jaren? Alleen de moordenaars, de fysiek gewelddadige medemens?
    Alle gradaties bij elkaar werken als een kweekvijver voor nieuwe criminaliteit, vraag het de gedetineerden zelf maar!

    Derhalve zie ik dat ‘hotel’ ook anders. We moeten dat beeld ook eens los kunnen- en durven laten. Het is geen hotel, wanneer je uitzichtloos en doelloos je uren uitzit, al krijg je dan je natje en je droogje. Degenen die dat blijven roepen, hebben naar mijn mening zelf nog niet lang (genoeg) de binnenzijde van een gesloten afdeling ervaren.

    Laten we vooral erkennen, dat de bizarre voorstellen weer voortkomen uit de nog meer bizarre voorstellingen van zogenaamde bezuinigingen. Nederland is gek aan het worden, de overheid voorop. Wat dat aangaat dan wel weer handig, wanneer er meer gekken op straat rond komen te lopen. Dan kunnen we straks stellen; met de gemiddelde Nederlander valt het best wel mee. Daling van het gemiddelde niveau is ook een vorm van aanpassing, nietwaar?

    De BV’s van de overheid trekken alles uit de kast om de winst, pure winst, gelden genereren, terwijl een ambtenarenapparaat in essentie betaald wordt door de burger en dienstverlenend is.

    Schiet me ineens te binnen; vervuiling van het waddengebied. Er is zo enorm veel geld gestoken in de verschoning ervan, gaan we er nu weer een vieze zooi van maken? Een klein eiland … één gek kan daar veel te doen maken. Beelden van Noorwegen komen bij me op, slechts één idioot die honderd mensen de dood in kan jagen. Doe mij zo’n eiland met een paar ontsnapte gedetineerden en het feest is compleet.

    Griekenland; heeft veel meer eilanden, als het dan toch een eiland zou moeten zijn. Lijkt me ook veel voordeliger, hebben we al zoveel geld in gepompt, halen we er nu ook revenuen uit. Bouw van gevangenissen, werkgelegenheid.
    Heb ooit een film gezien, waarbij een soort Hitler vond dat er één land moest komen, waar vanuit de hele wereld de gevangenen samen zouden worden gebracht … Idioot !!! schreeuwde iedereen, ‘science fiction’ riepen anderen. Oh ja? Is dat zo?

    Het Masterplan is geen masterplan, het is het zoveelste hopeloos geschreven stukje ‘praat ze naar de bek’ beleid. Fred, ik luisterde altijd graag naar hem, goede debatten in den lande, maar ook hij vervalt nu in de cultuur van de fa. Grijpgraag. Recht je rug, sta je mannetje, ga je goed laten informeren door degenen die het kúnnen weten, niet degenen met de hoogste pretenties.

    En verslaggever; blijf schrijven, ook al neem je wat aan, vraag je om geloof en ‘moeten’ we dingen van je aannemen. Je wakkert een vuurtje aan en dat zo rond de Pasen; niets mis mee. Onderbouwing? Graag, zeker, indien mogelijk. Maar laten we daar eerst Fred eens naar vragen …

  4. leuk geprobeerd maar naar mijn mening leest het slecht weg en heeft het geen toegevoegde waarde aan het geheel.

    Gr Sociotherapeut van een observatieafdeling voor lichtverstandelijke gehandicapten met justitiele maatregel

  5. Ik hoop oprecht dat er meer mensen in ons land zijn die zeggen dat het Masterplan van kul en kolder aan elkaar hangt en dat de penitentiaire inrichtingen OPEN blijven en wij lekker aan het werk!

  6. @ De Rechtvaardige Rechter,

    “Gevangenen worden natuurlijk vreselijk gematst met het huidige 1 gevangene op 1 cel-beleid, want in een particulier hotel betaal je gewoon eenpersoonstoeslag…”

    Volgens mij ga je nu wel héél erg kort door de bocht.
    Wat ik mis in het hele verhaal – viel mij gisteren ook in het televisiedebat op – is het onderscheid tussen gevangenissen en TBS-klinieken. Dat laatste is een hele andere groep, die andere zorg/behandeling nodig zijn dan gevangenen.
    Hoe denk je dat deze groep zich zal ontwikkelen met de huidige plannen van Teeven? Zie je daar écht iets goeds van terechtkomen?

  7. Leuk geschreven Chris.

    Is er dan echt nooit wat nieuws onder de zon? 🙂

    Maar: wel blijven schrijven hoor 😉

  8. Over Fred Teeven is alles al gezegd toen Holleeder,hem al giechelend de juiste man op de juiste plaats noemde.

Reageren mag

