Het uitroeien van een ziekte

Toegegeven.

Ik ben soms wel eens een soort van zwartkijker. Iets met een tanend vertrouwen in de mensheid.

Maar soms moet je ook toegeven dat we als beschaving een stuk verder zijn dan ooit.

Daar moest ik aan denken toen ik vandaag op National Geographic een documentaire zag over Adolf Hitler.

U weet wel. Die van de grootste misdaad aller tijden. Maar meteen ook de man verantwoordelijk voor een enorme verbroedering in Europa.

Dit nooit weer.

Ergens in de documentaire werd in het kort even geschetst waar de haat van Hitler zat:

‘Hij beschrijft Joden als een ziekte die moet worden uitgeroeid’

Vreselijke woorden.

En meteen was ik zo blij dat het 2013 is en dat we in een wereld leven waar deze woorden nooit meer gehoord zullen worden.

3 thoughts on “Het uitroeien van een ziekte

  1. Cynisme neem ik aan, je laatste alinea?

    Toch had Hitler geen ongelijk in enkele van zijn visies. Hij was een ziener en wanneer je Mein Kampf en Der Untergang absorbeert, ga je dingen begrijpen door met hem te zien.

    Alles is door hysterie en gekte van hem en de idioten om hem heen, verworden tot verboden visies en geloof.

    Beschaving is iets, wat met name in de minder fortuinlijke landen goed tot z’n recht komt. We noemden dat een derde wereld of zo, voor mij is het de eerste wereld, het voorbeeld, de essenties.

    Zieners … sommige goede daden worden als verkeerde daad beoordeeld en tot misdaad veroordeeld. Vaak door de niet-zieners. Het is niet alles goud wat blinkt, maar het is ook niet alles str… wat stinkt.

    Dank voor het delen van je gedachten!

  2. ‘nooit meer gehoord zullen worden’ – over het algemeen ben ik een optimist, maar helaas ben ik dit keer zelfs pessimistischer dan zelfgenoemde ‘zwartkijker’ Chris. Deze woorden, of frasen met dergelijke strekking, zijn helaas nog steeds te horen in deze wereld en worden helaas ook nog maar al te vaak in daden omgezet 😦

    Ik lees je blog en je posts of thepostonline met veel interesse, Chris! Keep it up!

Reageren mag

