Het koningslied van de tokkies

Ik weet het. Mosterd na de maaltijd. Veel te laat.

Maar ik wil het toch nog even hebben over het koningslied. Na de spontane en overweldigende kritiek op deze ronduit stupide verzameling taal- en denkfouten verzamelden zich krachten om het nummer toch te redden.

Niet geheel toevallig onder leiding van Joop van den Ende.

De kritiek op de kritiek was meteen duidelijk. Nederland heeft altijd wat te zeuren. Het lied zat prima in elkaar. Laten we er nu gewoon een feestje van maken. Het is weer die zelfgenoegzame elite. Ze moeten zich weer ergens druk over maken.

En met dat laatste kan ik wel wat. Want ik denk dat de kritiek op het koningslied een veel diepere ergernis aan de oppervlakte brengt.

Het protest tegen de grootste taalkundige nachtmerrie van de afgelopen honderd jaar is een krachtig geluid tegen de oprukkende tokkie-cultuur. De vervlakking en de ondraaglijke lichtheid van de samenleving waar wij steeds vaker in verzeild raken.

Het geluid keert zich tegen de stupide hersendode ‘Ik-Hou-Van-Holland’-cultuur waar de o zo typische Nederlandse gezelligheid met een tenenkrommend lachkanon door de strot wordt gedrukt. Omdat het leven een feestje is en we daar vooral zingend en dansend van moeten genieten. Het geheel omlijst met het hysterische gehinnik van Linda de Mol.

Laten we vooral niet te moeilijk doen. Koop allemaal ‘Fifty Shades of Grey’ of het filosofische meesterwerk ‘Harry Potter’. Want een boek is immers voeding voor de geest.

Stuur onze kinderen naar de pretfilmfabriek Pathé, waar in anderhalf uur tijd honderdduizend snel gesneden nietszeggende clipjes achter elkaar voorbij komen. Een treurig stemmende reeks ingeblikte emoties, met op gezette tijden violen en pianospel.

We moeten natuurlijk wel weten wanneer we moeten huilen.

Overdag braakt de radio weinig anders dan het geluid van puberende dj’s die zichzelf zo leuk vinden dat ze het bijna akelig vinden om tussendoor muziek te draaien. We zenden prime-time veel te duur betaalde ‘Toppers’ uit die met een boer en een scheet door het land trekken. En we trekken sociaal gehandicapte boeren voor het oog van de camera door hun ontluikende verliefdheden.

Het nieuws perken we in. Omdat de mediaconsument anders op vast de aandacht verliest. De informatie leuken we op en maken we inzichtelijk. Ook als er niets te melden valt.

Met als recent en triest dieptepunt verslaggevers die ons tijdens een miljoenen kostende troonswisseling vertellen dat ze niets weten, zien of horen, maar vermoeden dat de koning ‘nu vast een broodje eet’.

Nog even en we krijgen op het ooit zo machtige journaal beelden te zien van erewachten die tabletjes druivensuiker in de mond gedrukt krijgen.

Ik geloof het niet meer.

Het protest tegen het koningslied is geen protest. Het is een schreeuw om meer diepgang.

Om documentaires die niet steevast in de vergetelheid raken omdat ze altijd na twee uur ’s nachts worden uitgezonden. Om een publieke omroep die geen miljoenen weggooit aan een ceremoniele poppenkast, maar eens wil investeren in gedegen onderzoeksjournalistiek.

Om ouders die leren dat lezen geen vies woord is en dat er boeken bestaan die je wereldbeeld wel kunnen veranderen. Om gesubsidieerde toneelstukken die je geest scherpen met vraagtekens, in plaats van je hersenen bevredigen met vooraf ingestelde antwoorden.

Het protest is een schreeuw. Een schreeuw om beter onderwijs. Slimmere keuzes. Om tegengas tegen populistische prietpraat waar Henk en Ingrid vanuit hun benauwende denkkader zo veel behoefte aan hebben.

Ach. Ik zal wel weer te elitair zijn. Vanuit mijn ivoren toren.

Het zal allemaal best. Maar als een verlangen naar kwaliteit en diepgang elitair is.

Dan ben ik graag elitair.

19 Responses to Het koningslied van de tokkies

  1. Roland Bouman schreef:

    Schitterend betoog! Ik ben het er helemaal mee eens. Ben ik daarmee een ouwe lul? Prima! Dan moeten we er daar meer van hebben.

    Overigens vind ik dat de negatieve connatie van de woorden “elitair” en “elite” onterecht. Zo er hoop is, dan is deze daar te vinden, en niet “in the proles”.

  2. Nee, je bent solidair. Sla deze zwarte bladzijde in de geschiedenis maar snel door. Even op de versnipperaar drukken en de bitjes vallen om. Zo makkelijk gaat dat tegenwoordigen. En laat de tokkies er buiten. Dat vind ik zo’n zwakke uitdrukking. Als ik ga emigreren ga ik naar de maan.

  3. willemgeldof schreef:

    Het is mij uit het hart gegrepen.

  4. evinaschrijft schreef:

    zo erg mee eens! bedankt voor het verwoorden.

  5. Peerke schreef:

    Laat ‘elitair’ de nieuwe guezennaam zijn voor het verzet tegen de dictatuur van de hufterigheid. Een prima stukje proza Chris.

  6. willemgeldof schreef:

    Reblogged this on Willem Geldof and commented:
    Het is mij uit het hart gegrepen.

  7. Peerke schreef:

    De uitvoering van het koningslied zojuist in Ahoy was even rommelig en belabberd als het lied zelf. Een collectieve zelfbevrediging van een handjevol over het paard gevallen bekende Nederlanders, meer was het niet.

  8. John van Gils schreef:

    Top.

  9. marcelvandriel schreef:

    Hear hear. Jammer van je sneer naar de boeken can Harry Potter – dat is namelijk niet slecht omdat het populair is, maar is juist goed ondanks dat het populair is – maar verder helemaal met je eens. Het is zoals vroeger op school, daar moest de hele klas zich aanpassen aan hef laagste niveau. Sociaal werd dat genoemd, maar het werkte voor niemand.

  10. Hilde schreef:

    Schot in de roos, spijker op de kop, uit t hart gegrepen,
    dank voor de uitmuntende verwoording van een steeds meer om zich heen grijpend fenomeen.Het lied was idd een toonbeeld van een zelfgenoegzame, kritiekloze, oppervlakkige exercitie, dat niet meer gewend is tegenspraak te krijgen. En elitair is geen vies woord, maar onze redding! Onze kinderen verdienen een beter voorbeeld.

  11. Eelko L schreef:

    Gelul Klomp.

    Dat het de NOS miljoenen kost is vervelend maar een publieke omroep moet dit groot aanpakken. Het is een grote en historische gebeurtenis, hoe vervelend ik dat als republiekein ook vind.
    Dat het slecht gebracht is klopt en dat is vervelend.
    Maar dit had niet ingewisseld kunnen worden tegen meer uitgaven aan onderzoeksjournalistiek.

    En de boeken van Potter zijn prima, met parallele verhaallijnen, geloofwaardige karakteropbouw en een goede dosis leesbaarheid.
    Prima allemaal, alleen jouw column… Die had wel wat beter gekund…

  12. Mark schreef:

    He-le-maal mee eens. De vpro biedt nog enige diepgang met programma’s zoals tegenlicht, maar het is elitair mondjegeplaag

  13. mauricejj schreef:

    Geef het volk brood en spelen. Niets mis mee in deze hectische wereld. Harry Potter? Goed voor de fantasie. Ik hou van Holland? Na een dag hard werken, niets mis mee om even niet te hoeven nadenken.
    Het hautaine gedrag van hen die het beter schijnen te weten en het gewone volk minachten, daar heb ik meer moeite mee.
    Maar je verhaal klopt. Niets elitair. Normale omgangsvormen mogen van mij weer terugkomen. U is een vies woord geworden. En op straat schijnt iedereen ineens een spraakgebrek te hebben.

  14. H.J.Stoffels schreef:

    Geachte heer Klomp,

    Zelden las ik een treffender karakteristiek -in misschien 2 à 3 A4-tjes- van de allesomvattende degeneratie, inflatie, verloedering, verpaupering en neergaande lijn, waarmee Nederland en een (snel krimpend) bepaald bevolkingsdeel wordt geconfronteerd.
    Ik ben jaloers op uw voortreffelijke duiding van de teloorgang van ons maatschappelijke niveau.

    De afkeer van het gewraakte lied vindt inderdaad zijn oorsprong in protest! Protest tegen de algemene vervlakking, een wanhopige schreeuw om wat meer niveau en diepgang ………. tevergeefs.

    De Enige Echte, Intelligente Willem die wij (nog) hebben (W. de Bie) verwoordde het nog véél korter:
    “We zijn beland in een open inrichting!”
    Ook hij sloeg de spijker op de kop en enkel betreurenswaardig aan die uitspraak was m.i., dat hij verdere argumentatie achterwege liet.

    Die onderbouwing heb ik in uw column wél aangetroffen. Die onderschrijf ik bij dezen geheel en daarvoor dank ik u.

    Ouders en Onderwijs stelt u verantwoordelijk voor het nieuwe dieptepunt waarmee we 30 april 2013 werden gemarteld en ook daar treft u de gevoelige snaar.
    Ik ben zelf geen “ouder” (ben ik steeds blijer om), maar wel ben ik persoonlijk getuige geweest van de ontmanteling van Ons Onderwijs van begin jaren 1970 tot begin jaren 2000.

    Ik houd mezelf nog steeds voor (komt meer voor bij gepensioneerden) dat ik ruim 30 jaren heb geknokt tegen de versimpeling, vervlakking en verarming van het algemene niveau …….. eveneens tevergeefs.
    Achteraf bekeken stel ik de jaarlijkse niveau-inflatie (afgerond) op zo’n 3% ………… droevig maar waar.
    Inderdaad: tegen 2002 kon ik nog ongeveer 10% kwijt van de kennis, wetenschap en vaardigheden
    die ik rond 1972 aan “dezelfde leerling” kwijt kon.

    Nederland is steeds meer NEDER-land geworden en aan het worden. We zitten al haast op zeeniveau en we zakken nog verder weg. Te langen leste zal het broeikas-effect en het daaruit voortvloeiende smelten van de poolkappen de ultieme oplossing brengen.
    U en ik gaan dat niet meer meemaken, maar dat is een wel héél schrale troost.

    Nogmaals dank en waardering voor uw fraaie artikel over tokkie-land.

    HJS Ossendrecht

  15. Annais schreef:

    He-le-maal mee eens! Kwaliteit heeft niets te maken met ‘hoge’ of ‘lage’ cultuur maar met professionaliteit door jarenlang oefenen en jezelf (en elkaar!) kritisch durven beoordelen. En vervolgens met een opdrachtgever met oog voor die kwaliteit en het lef om het goed te laten doen, of niet. Een mecenas die alleen een dikke portemonnee meebrengt, late zich beter adviseren door het leger aan werkloze kunsthistorici en bouwkundigen in dit land.

  16. Lizzie schreef:

    Chris, wederom geniet ik van je blog. Een heerlijk tegengeluid in de kakafonie van hufterigheid en oppervlakkigheid. Meer diepgang, bezinning en nuance zou een helende werking hebben op onze gepolariseerde samenleving.

  17. Romy schreef:

    Ik ben het eens met je punt, maar waarom is het daarbij noodzakelijk om een deel van de bevolking de schuld te geven van deze vervlakking. Doet me denken een bepaald blond type. Het probleem is geconstateerd, laat het wijzen achterwegen.

  18. Jos schreef:

    Of ‘het volk’ nu echt protesteerde als geluid tegen de verloedering, ik weet het niet. Is men trots? Wil men deze verlakkerij niet? Of was het te confronterend? Kwam ‘het volk’ zichzelf tegen in die programma’s van Linda en overig gepeupel en zag men in, dat het zo ook niet moet?
    Is het wellicht de trots geweest? Een gebeurtenis van een dusdanig kaliber, verdient beter dan ‘yo go with the flow yo’ met teveel vingers en foute petjes en een woordenbrij die aanzet tot opzettelijk fout moeten spreken …

    Wat we gezien hebben is macht en geld. Geld van Ome Joop die ook nog durft te roepen ‘en het staat al op nummer één’. Dat kan; met geld. Ome Joop draait voor het gemak de percentages van de enquêtes even om, klinkt beter en ach, wat maakt het uit. Hij is het opperhoofd, vriend van het koningshuis en dus gedoogd … bij zijn soortgenoten dan.

    Het schreeuwende zooitje ‘artiesten’ zou allen roemloos ten onder gaan, wanneer deze bagger niet ten tonele zou verschijnen. Het ging niet alleen om het gezichtsverlies van Huilbenk, maar om dat van 51 andere huilers en natuurlijk mediajoop.

    Laten we niet vergeten, dat de walging jegens Huilbenk ook te maken heeft met het feit, dat hij aantoonbaar heeft gegapt van iemand, die met deze succesmelodie eerder al een succes had en jawel, aanvang 2013 twee grammy’s hiervoor won!!
    Het is daarom, dat Huilbenk zo zweette bij DWDD waar hij zijn ‘dit was te goed om uit te brengen’ ten gehore te brengen. Een slecht gespeelde kopie van een hit en dan roepen, dat je het al jaren op de plank had liggen. Een slechte leugenaar, een nog slechter verliezer.

    Gelukkig is de dag goed verlopen, het lied was een aanfluiting en lachende Paul wist het lachend weg te drukken. Koning en Koningin moesten er ook smakelijk om lachen, de bagger voordien en in de vijf minuten is hen niet ontgaan.

    Huilbenk is weer vertrokken naar Ibiza, voorlopig zal hij wel als propper z’n geld gaan verdienen. Joop houdt zich voorlopig ook wel koest en Beatrix heeft als prinses geen enkel belang meer bij hem. Koning en Koningin lachen nog lang na en zullen tegen elkaar zeggen; dit was eens maar nóóit weer! Daarin hebben ze dan ook nog weer gelijk. Laat de Koning het ook 33 jaren volhouden, tegen die tijd ben ik wel zo gehoorgestoord, dat me een volgende hysterie volledig zal ontgaan.

  19. Pieter M.J. Wittenberg, Peest schreef:

    Helemaal mee eens Chris hoeft geen betoog.
    Om de Tokkies ook in de gelegenheid te stellen hier iets van mee te krijgen: ‘Chrissie bedankt, Chrissie bedankt, Chrissie Chrissie Chrissie bedankt!

Reageren mag

