Het gevaar van autisten

In het jaar 2007 schreef ik een artikel over een autist die een vreselijk misdrijf had gepleegd. Hij stak onder invloed van zijn stoornis een benedenbuurman drie keer in zijn buik.

Terwijl de buurman in alle rust lag te slapen. De autist in kwestie vloog door twee deuren om zijn doel te bereiken.

Dat artikel leverde mij veel kritiek op. Kort gezegd: hoe haal ik het in mijn hoofd om de term autisme te koppelen aan een misdaad?

Het is nu 2013. Voor het Algemeen Dagblad schreef ik afgelopen zaterdag een verhaal over een autist die kinderlijk eenvoudig De Nederlandsche Bank wist te beroven. Via een telefoonlijn.

En daar gingen we weer. De storm weer terug. En omdat iedereen tegenwoordig op Twitter zit is die storm heviger dan ooit.

De discussie ging snel. Zoals dat op Twitter gaat. Eerst de mensen die het causale verband niet zagen of wilden zien. Toen de mensen die vonden dat ik er niets van snapte. Mijn bewijs werd weggelachen. Deskundigen die rapporteren zegt u? Ach. Alsof die het altijd zo goed weten!

Al snel was ik gek, dom, kortzichtig en ongenuanceerd.

NIET ALLE AUTISTEN ZIJN CRIMINEEL EN AUTISME IS GEEN ZIEKTE JE HEBT ZELF EEN STOORNIS

Ik vind dat opvallend. Omdat alles begint met een feitelijk nieuwsbericht waar geen letter verkeerd in staat. Ik schrijf vaker over autisten die door hun stoornis de fout in gaan.

En ja. Dat is relevant.

Ik ga hier de discussie niet opnieuw voeren. Mensen die ontkennen dat autisme een stoornis of ziekte is ontkennen de complete medische wereld, de wetenschap, het psychiatrisch handboek DSM, het oordeel van deskundigen, officieren van justitie, advocaten en rechters.

Ik zou als ik u was aan de poorten van tbs-klinieken gaan staan waar gevaarlijke autisten achter de deur leven. Ze zijn slachtoffer van groot onrecht.

Maar ik vind het wel relevant om als journalist uit te leggen waarom autisme relevant is om te melden.

Het eerste argument is een journalistiek argument. Een man met beperkingen die een onschendbaar geacht bankbolwerk met een simpele telefoonlijn binnendringt. Dat is opmerkelijk. Opmerkelijker dan een ‘normale’ boef die zoiets bedenkt. Ik moet de eerste journalist nog ontmoeten die niet zou melden dat een bankrover het Syndroom van Down heeft.

Het tweede argument is een juridisch punt. Het artikel in het Algemeen Dagblad is een rechtbankverslag. Een verslag dus van een rechtszaak. In de wet staat luid en duidelijk dat de rechterlijke macht altijd moet kijken naar causaliteit. Naar waarom iemand tot zijn daden komt.

In het onderhavige geval oordelen deskundigen dat de ziekelijke stoornis van de geest een rol heeft gespeeld bij het gedrag van de man. En dat zien we vaker bij autisten. Inzien wat gedrag bij anderen doet is lastig voor een autist.

De stoornis speelt in deze zaak zelfs zo’n grote rol in het geheel dat het Openbaar Ministerie hem NIET achter de tralies wil hebben. Hij is beter af met een behandeling om problemen te voorkomen. Overigens in een tbs-setting. Waar hij al eerder door brandstichtingen toe was veroordeeld.

Geloof mij. Als ik grote instellingen honderdduizenden euro’s afhandig maak, dan ga ik de gevangenis in. Dat geef ik u op een briefje. De stoornis speelt dus niet alleen een rol in het ontstaan van het misdrijf. Maar ook in de juridische afwikkeling.

Iedereen mag daar een mening over hebben. Maar ik heb teveel autisten gezien die direct door hun stoornis tot vreselijke dingen in staat waren. Dat heeft niets te maken met het feit dat overal ‘rotte appels’ te vinden zijn in de mensheid. Hier ligt een direct causaal verband. Zo erg zelfs dat sommige autisten een dwangverpleging krijgen om erger te voorkomen.

Het noemen van de stoornis autisme heeft voor mij een hele duidelijke journalistieke en juridische relevantie. En ik schrijf als journalist datgene op wat opgeschreven moet worden. Het reële, tastbare en bewezen gevaar van mensen die door hun beperking eerder geneigd zijn anderen te beschadigen vind ik relevant. Ik heb alleen de beperking dat een krant niet van elastiek is en ik niet bepaal hoeveel ruimte ik krijg om mijn verhaal te doen. Dat betekent in de praktijk dat ik altijd moet kiezen wat ik uitleg en wat niet.

Dat verschillende belangenverenigingen mij wijzen op de gevolgen voor het imago van autisten is niet iets wat mij aangerekend kan worden. Ik ben journalist. Geen imago-coach.

U kunt mij louter verantwoordelijk houden voor feitelijke onjuistheden in het artikel of klachten over relevantie.

En dat is waar de discussie over zou moeten gaan.

37 thoughts on “Het gevaar van autisten

  1. Juist door dit artikel, gelet op de data die is genoemd, zouden de ministers wakker geschud moeten worden.
    Als de begeleiding van autistische mensen in het gedrang komt door bezuinigingen in de zorg, zullen er in de toekomst meer autistische mensen in de rechtbank zitten als verdachte.

    Preventief werken leidt mijn inziens tot minder criminaliteit.

  2. Eerst dit: Ik ben het absoluut eens met je dat het benoemen van autisme in beide gevallen nodig en noodzakelijk is, gezien de uitspraak van de rechtbank.

    Waar ik persoonlijk mee worstel is de positie van het woord autist. Heeft dit meerwaarde in de kop van het artikel?
    “Autist licht bank op”,
    “Autistische man licht bank op”, of
    “Man licht bank op”, waarin verder in het artikel benoemd wordt dat de uitspraak van de rechtbank het autisme meenam in de veroordeling en de strafbepaling.

    Dit is de discussie die ik gisteren probeerde met je aan te gaan, helaas was er door voorgangers kennelijk al teveel stellingen betrokken om dialoog nog mogelijk te maken.

  3. De telefoontruc genoemd in het artikel van het AD ‘Autistische man flest banken met simpele telefoontruc’ is oud. Jaren geleden is een schoonmaker opgepakt die ‘s-avonds bij bedrijven waar hij schoon maakte een 0900 nummer belde, die liet een ingesprektoon horen. De lijn bleef de hele nacht openstaan… Een medewerker van het bedrijf legde de volgende dag de hoorn nietsvermoedend op de haak…

    Als je een autist in verband brengen met een misdrijf vind ik wel dat je ook moet uitleggen waarom zijn autisme een -mogelijk- causaal verband heeft met de misdaad. Het gevaar is anders dat je autisme en misdaad willekeurig met elkaar in verband brengt en dat is heel gevaarlijk. Tenslotte vermeld je ook niet zijn haarkleur, lichaamslengte, kleding voorkeur etc.

  4. [vervolg] In het genoemde artikel in het AD wordt op geen enkele manier duidelijk welk verband er is tussen de truc en het -mogelijke- autisme van de dader.
    Het gevaar ontstaat daardoor dat elke autist wordt aangezien voor een sluwe misleider, wat in het geheel niet waar is natuurlijk.

  5. @journalinda en Chris Klomp, de NUANCE van @emmeau behoeft geen aanvulling. En dan schrijf ik nuance niet voor niets met hoofdletters.

  6. Het is natuurlijk prima om Autisten die in de fout gaan te melden.
    Ik ben zelf Asperger, dat is hoog vermogend autist.
    Een van mijn talenten is om me te verdiepen in moeilijke materie.
    Ik zou je willen voorstellen naast Autisten die de fout ingaan ook eens te kijken naar Psychopaten en Sociopaten die in de fout gaan. Behoudens extremen gevallen, die iedereen wel kent -serie-moordenaars- zijn er de minder opvallende psychopaten die in deze tijd van vrij markt en jobhoppen in een erg vruchtbaar bedje zitten.
    Karakteristieken : Charmant, manipulatief, compulsief liegen, gewetenloos of gewetensarm, gebrekkig of geen invoelingsvermogen, sterk gevoel van Ego.
    Je vindt die 1% van onze bevolking hoogst waarschijnlijk in hogere posities in politiek en grote corporaties (Banken).
    Kijk eens naar deze video : http://www.youtube.com/watch?v=eKqs7GJ0jdY&feature=share&list=PLu5SIAuqwzKcBPf9IwnTUHdJpbQUptc9V

  7. Wat Paul Voors zegt. Verder ben ik het met je eens dat het vermelden van het gegeven dat iemand autisme heeft relevant is, maar ik begrijp ook dat de manier waarop je de term ‘autist’ gebruikt bij sommige mensen in het verkeerde keelgat schiet. Het nadeel is in dat geval dat ze slechts nog de term ‘autist’ zien staan en geen aandacht meer hebben voor de inhoud van je verhaal, wat natuurlijk erg jammer is.

    Moet je het woord autist eens vervangen voor het woord Marokkaan, dan heb je de poppen pas echt aan het dansen. Terwijl het aantal misdrijven onder deze groep ook significant hoger is. Toch zijn de meest Marokkanen hele vriendelijke mensen. Ik denk dus dat het bij veel mensen inderdaad gaat om het ontbreken van enige nuance dat bij dit soort verhalen toch wel een noodzaak is. Tegelijkertijd vermoed ik dat je er ook wel een beetje op kickt om de knuppel in het hoenderhok te gooien.

  8. Euh, Google even, dames en heren …. Anders Behring Breivik: Tristan, Karst of Volkert van der G …….

  9. @bonnieparker. oke. niks over autisten te vinden. is dat je punt? Wat ik er verder nog over wil zeggen als journalist zelf; Had je kop ook zo lekker gebekt als je de term ‘autisme spectrum syndroom’ had moeten gebruiken? Of zoiets als ‘pervasieve ontwikkelingsstoornis’. want hemel, dan had je het namelijk echt moeten nuanceren en uitleggen.
    Is het zo dat een rechtbank zich enkel beroept op de term autisme, dan hebben we hier in Nederland nog echt een probleem met niet alleen ons rechtssysteem, maar ook met de mensen/kinderen, die hiermee te maken hebben….

  10. Helaas is er voor alles in NL een norm. Daar niet aan kunnen voldoen is niet altijd de schuld van betrokkene. Gelukkig hebben we in NL nog een rechtssysteem (hoe lang nog?) met een onafhankelijke rechter die alle feiten en omstandigheden toetst. Overigens, gelukkig niet alle Officieren van Justitie heten Teeven en lopen blind door alles heen, dus ook daar is veel en frequent wegen en wikken voorafgaand aan een eis een heel normale zaak. Iedereen weet ook dat zelfs dan nog er fouten worden gemaakt, maar we weten ook dat we daarvoor niet onze kop in het zand steken, maar bereid zijn om reeds veroordeelden toch nog opnieuw tegen het licht te houden en bij gebleken fout deze te repareren / herstellen, voor zover dat kan en mogelijk blijkt. Dus we mogen trots zijn op onze rechtspraak en het systeem.

  11. @Elselienrose: je laatste opmerking verklaart je eerste opmerking.

    Aanvullend op wat Aldert1946 zegt: doordat overal een norm voor bestaat, betekent dat ook dat er vele afwijkingen van diezelfde normen bestaan. Aanvullend hierop denk ik dat, wanneer je iedereen opdeelt in bepaalde afwijkingen van gemiddelde of norm (denk aan autisme spectrum stoornissen, psychiatrische stroornissen, persoonlijkheidsstoornissen, neurosen, verslaafden aan bijv. alcohol en medicijnen, minder begaafden en ga zo nog maar even door) er weinig ‘normale’ mensen overblijven.

    Het betekent ook dat een autisme spectrum stoornis vele gradaties en nuances kent en dat het ronduit paniekzaaierij is om maar met Anders Behring Breivik of Volkert van der G te gaan smijten. Straks hebben we de nieuwe terrorist te pakken: ditmaal is het de autist.

  12. Tja .. Dit alles staat ook al beschreven in de vorige reacties .. Zo zie je maar weer, het blijft een gevoelige plek .. Succes dames.

  13. Pingback: Nuance – laten we er over praten! | Martin Jan Melinga

  14. Wat Emmeau zegt is ook wel mijn gedachtes over dit onderwerp. Die worden zo goed verwoord.
    Ik wil nog wel even zeggen dat de discussie ietwat uit de hand aan het lopen is, het verwijderen van artikelen gaat me echt te ver. Dan heb ik nog niet over persoonlijke aanvallen, scheldpartijen en erger.
    Nog even een persoonlijke noot aan Chris Klomp: in je tweets verwees je meermalen naar het Marokkanendebat.Je maakte een vergelijking tussen dit probleem en dat probleem. Maar je weet niet eens of je tegenstanders op dit punt daarover ook tekeer zijn gegaan.
    Ik wel, in ieder geval.

  15. @draakmug: die vergelijking is relevant omdat het tegenwoordig gemeengoed is geworden om in de krant nationaliteit te vermelden. Sterker: zelfs de politiek praat over dit ‘probleem’. Ik vind dat gek omdat het causaal verband daar helemaal niet bestaat. Dat is bij autisten wel zo.

    Wat @emmau betreft: volgens mij heb ik in blog duidelijk uitgelegd wat het verschil is tussen een normale man en een autist. Zowel in oorzaak misdrijf als in strafmaat als ook in journalistieke relevantie.

  16. Ik denk dat de meeste mensen hier niet vallen over het feit dat je het vermeld hebt, maar meer over hoe je de term toepast. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik het gehele Twitter circus gemist heb, maar dat is hier volgens mij niet echt aan de orde. Bij een artikel met de titel ‘ Het gevaar van Marokkanen’ zouden veel mensen ook gaan protesteren volgens mij. Ook bij deze groep zijn wel statistische verbanden gevonden tussen hun etnische afkomst en (vooral kleine) misdrijven, al betreft dit geloof ik vooral een schijnverband met hun sociaal-economische positie.

    Het vermelden is dus zeker relevant (ook gezien de uitkomst van de zaak), maar dit kan op heel veel verschillende manieren gedaan worden.

  17. @opentheboxplease: ik snap je punt. Maar de kop geeft exact weer waar het blog over gaat. Het gevaar van autisten. Er staat niet: alle autisten zijn gevaarlijk. Of: alle autisten zijn crimineel.

    Wat zou er gebeuren als ik zeg: Het gevaar van pedofielen?

    Niemand zou er over vallen. Terwijl lang niet alle pedofielen kinderen misbruiken.

  18. Binnen de wetgeving is ook een nuanceverschil tussen pedofielen en pedoseksuelen. Daar lijkt dus binnen de journalistiek kennelijk ook nog werk te verrichten. ASS (autisme spectrum syndroom) is een heel breed scala aan ontwikkelingsstoornissen, waar de een meer last van heeft dan de ander. Ik blijf dus bij mijn mening dat je daar dieper op moet ingaan, ook al is zoals je heel terecht opmerkt @Chris Klomp, de krant helaas niet van elastiek. Misschien is het dan raadzamer om voor je aan het onderwerp begint, jezelf te beraden welke boodschap je artikel wilt meegeven. Blijf je bij de kop, dan kun je er donder op zeggen dat je kritiek krijgt op het in een hoek zetten van een hele bevolkingsgroep die in aanleg net zo min crimineel is als welk ander gezond geboren mens dan ook. Het gevaar van de (gezonde) mens namelijk, is dat zij zich kunnen ontwikkelen tot nietsontziende criminelen.
    Aan de andere kant is het niet verkeerd dat een discussie als deze gevoerd wordt.

  19. @elselienrose: dat is dus niet waar. Autisten hebben in aanleg nu juist wel meer kans om crimineel gedrag te vertonen. Dit omdat ze bijvoorbeeld veel slechter om kunnen gaan met spanningen en krenking. Dat is nou juist de kern van het probleem.

    Ik ben niet zo bezig met de boodschap van mijn verhaal in de krant. Ik schrijf over dat wat voorvalt en hou me daarbij aan de feiten.

    Het is in een krantenbericht ondoenlijk om alle varianten van autisme naar voren te laten komen. Dat kun je van een nieuwskrant niet verwachten.

    Overigens veegt de DSM5 autisme inmiddels ook op een enkele hoop.

  20. Chris Klomp schrijft: . Ik vind dat gek omdat het causaal verband daar helemaal niet bestaat. Dat is bij autisten wel zo.

    Alleen in deze casus is dit zo. Om nu deze casus te gebruiken en te generaliseren naar alle autisten gaat te ver. Ook dit komt niet terug in wat ik in jouw rechtbankverslag lees.

    Maar indien je me de LJN#-ers geeft, dan kan ik inhoudelijk veel meer duidelijk krijgen.

  21. Het leek er twee jaar geleden ook al op dat autisme en criminaliteit een hot item zouden gaan worden in de media.
    Dat werd het niet.
    Enja, causaal verband: mannen met donkerblond haar plegen veel misdrijven. (Enja: de meeste autisten komen nooit met justitie in aanraking.)

    Maargoed, je zei dat je hier de discussie niet wilt voeren.

    Maar waar dan wel?

  22. Chris Klomp zegt:

    ‘Wat zou er gebeuren als ik zeg: Het gevaar van pedofielen?

    Niemand zou er over vallen. Terwijl lang niet alle pedofielen kinderen misbruiken.’

    Inderdaad.
    En niet elke autist is een gevaar voor de samenleving.

    Ben je dan op zoek naar een stukje waar iedereen over valt?

  23. @Henk: nog maar een keer. Er is GEEN ENKEL causaal verband tussen haarkleur en misdrijven.

    Er is in onderhavige zaken ALTIJD verband tussen stoornis en misdrijf.

  24. Voor alle mensen die stellen dat er een hoger risico bestaat dat er een hoger risico is dat iemand met ASS in aanraking komt met de rechterlijke wil ik de lezers graag verwijzen naar het volgende onderzoek:
    Boonmann, C., ’t Hart-Kerkhoffs, L.A., Jansen, L.M.C., & Vermeiren, R.R.J.M. (2012). Jongeren met een Autisme Specturm Stoornis en delinquentie: een verband? Autisme Centraal, 31 (6), Bijlage: Sterk! In Autisme 2-6. 46-57.

    Conclusie vh onderzoel als mensen met ASS in aanraking komen met justitie is dat vaak direct gerelateerd aan hun beperking. Op de gehele populatie zijn jongeren met ASS ondervertegenwoordigd in criminaliteitsstatistieken in vergelijking met “normale” jongeren. ASS houdt dus geen hoger risico op criminaliteit in.

    Het gevaar voor mensen met ASS komt van het onbegrip en de onkunde van neurotypische mensen. Aan succesvolle mensen met ASS zoals, Bill Gates, Albert Einstein, Tom Hanks, Kafka, Andy Warhol, Marilyn Monroe besteed men geen aandacht.

    Voor de goede orde ik ben zelf gediagnosticeerd met ASS. En ben 45 jaar lang niet met justitie in aanraking geweest.

  25. wat-ie deed heeft niets te laken met auti, maar hij zal een stoornis rbij hebben, want auti is een soort van persoonlijkheid, intelligentie & stoornissen staan d’r los van, van autisme – en zo ervaan ‘k dat ook, dus zal ‘r ‘ns moeten gezocht worden welke stoornis-ie heeft, want daar zit z’n afwijking – niet door auti, want er zijn ook auti zonder stoornissen en met een gemiddeld iq, tesamen in 1 persoon – thomas, de autist

  26. Ik heb hier een paar woorden voor
    Discriminerend
    Kwetsend
    Onterecht
    Raar

  27. Autisme is een grotendeels genetisch bepaalde geaardheid, met een groot spectrum van meer of minder opvallende symptomen.

    Het is geen ziekte (evenmin als rood haar of homoseksualiteit) en het kan dus ook niet genezen worden.

    Ook autisten hebben last van dingen die tot merkwaardig of afkeurenswaardig gedrag kunnen leiden, hoewel soms veroorzaakt door minder voorkomende factoren, zoals bijvoorbeeld stress vanwege sensorische overload of overload door te heftige sociale en emotionele omstandigheden.

    Wanneer een Bankier of een Directeur van een Wooncorporatie betrapt wordt op manipulatie ten koste van de burgers, is het niet gebruikelijk daarbij in het nieuws te vermelden dat hij Psychopathische kenmerken vertoont, ook al is dat wel zo.
    Evenmin wordt iemands homoseksualiteit of rode haar in zo’n geval vermeld.

    U geeft blijk van weinig invoelingsvermogen in een bevolkingsgroep die ongeveer 1% van het totaal bedraagt.
    Misschien kunt U eens deze test doen ?
    –> http://www.wetenschap24.nl/tests/psychopaat.html

    En om voor eens en voor altijd duidelijk te maken dat autisten ook over humor beschikken verwijs ik U naar deze site voor een Neurotypical Disorder test :
    -> isnt.autistics.org/

    Een hoogvermogend autist (Asperger) 😉

  28. Of autisten over humor beschikken, danwel andere vaardigheden hebben doet in deze niet ter zake. De aard van de stoornis brengt helaas in voorkomende gevallen ook agressieproblematiek met zich mee.

  29. De meeste neurotypische mensen hebben sociale vaardigheden, die bij een autist vaak ontbreekt, hier door hebben ze vaak moeite met vrienden maken, een relatie onder houden, en famillie banden onder houden, de meeste mensen met autisme willen dit wel, maar kunnen het van buiten niet waar maken, ze zitten soms als ware gevangen in hun hoofd en kijken uit twee ramen hoe de rest het doet.

    Tjah en als je zelf geen liefde of emotie toont, dan kun je verwachten dat een ander het ook niet doet, hier door krijgen mensen met autisme een gebrek aan liefde en aandacht van de buiten wereld.

    Dit kan leiden tot eenzaamheid, onbegrip, minderwaardigheids complex, frustratie, angst, en dit kan allemaal uit eindelijk omslaan in haat, waar door mensen boos worden op de bizarre buiten wereld, en daar door slechte handen terecht komen met name drugs, vernieling, diefstal en geweld.

    Met bordeline is het precies het zelfde

    En niet vergeten, hoe meer jij de wereld haat, hoe meer de wereld jou haat, en als jij de wereld van kant wil maken, dan maakt de wereld dat uit eindelijk van jou.

    Stop met je zelf berperken, stop met zoeken, en leef de dag, vergeet je slechte eigenschappen, en concentreer je op je goede eigenschappen, hou je bezig met je hobby’s, ga op zoek na nieuwe ervaringen, hou van je zelf, en niks aantrekken van wat andere mensen zeggen.

    Uiteindelijk leven wij allemaal alleen, en moeten we ons zelf vermaken, zo dat we later weer na leuke dingen kunnen terug kijken

    Groetjes Jur

Reageren mag

