Weg met de Koran

Er is in Nederland veel te doen over de Islam. De religie zou veel te bloederig en gewelddadig zijn. Ik vroeg me af wat daar van waar is en besloot de Koran te lezen. En inderdaad: ik moet Wilders gelijk geven. Een verbod op de Koran zou beter zijn.

De Koran staat vol met teksten die mensen op een idee zou kunnen brengen. Opruien tot haat. Het geweld is niet van de lucht. Een kleine bloemlezing:

Ook zullen hun kinderkens voor hun ogen verpletterd worden; hun huizen zullen geplunderd, en hun vrouwen geschonden worden.

Welgelukzalig zal hij zijn, die uw kinderkens grijpen, en aan de steenrots verpletteren zal.

Maar Ik zal zijn wederpartijders verpletteren voor zijn aangezicht, en die hem haten, zal Ik plagen.

En hij ging den Israelietischen man na in de hoerenwinkel, en doorstak hen beiden, den Israelietischen man en de vrouw, door hun buik.

En Gij gaaft mij den nek mijner vijanden, en mijn haters, die vernielde ik.

En door u zal Ik in stukken slaan den man en de vrouw; en door u zal Ik in stukken slaan den oude en den jonge; en door u zal Ik in stukken slaan den jongeling en de jonkvrouw.

‘ook de mannen, nalatende het natuurlijk gebruik der vrouw, zijn verhit geworden in hun lust tegen elkander, mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende, en de vergelding van hun dwaling, die daartoe behoorde, in zichzelven ontvangende’

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Pagina na pagina. Vreselijke teksten. Hoe is het mogelijk dat anno 2014 mensen deze geschriften nog steeds leidinggevend kunnen laten zijn in hun doen en laten?

Het is een schande.

42 Responses to Weg met de Koran

  1. Ruud Harmsen schreef:

    In de bijbel staan overigens ook afschuwelijke dingen. En veel.
    Zie skepticsannotatedbible.com (maar is even offline nu ik die check).

  2. anouk schreef:

    Maar is dat niet bij alle religies? De bijbel is ook niet aardig. Het is maar net hoe je herinterpreteert

  3. mar schreef:

    Pfff wat een gezeur zeg. Ik word elke zondag ochtend wakker van de kerkklokken. Ik heb nooit last van de moskee. Toen ik ging scheiden werd ik opgevangen door mijn turkse buurvrouw. De jehovas in de straat keken alleen maar op me neer. Kijk.. De gevallen vrouw … Als moslims zo bloederig zijn . Waarom zijn ze dan zo lief tegen anderen? Mijn moslim vriendin. Als ik haar bel is ze er. Nooit is iets teveel voor haar. Ik mag ook gewoon de moskee in lopen. Ik ben er net als iedereen gewoon welkom. Ik heb meer met moslims dan met andere geloven. Ik denk omdat we het niet begrijpen. Zijn moslims eng.

  4. moniquenijboer schreef:

    Wat mij betreft mogen alle larieboeken wel verboden worden. De teksten die ik in de koran en oude testament heb gelezen zijn afschuwelijk..

  5. Rene schreef:

    Mogen journalisten wel misleiden?

  6. Francis schreef:

    Een moeilijk en daardoor ook gevaarlijk onderwerp. Wel goed dat Chris
    het bespreekbaar maakt en waarom niet? Ook ik heb die angst en houdt
    mijn hart vast dat er mensen zijn die leven naar de Koran, althans de duistere kant ervan. En dat veel uit naam van gebeurd is gewoon realiteit.

    Een moeilijk en daardoor ook gevaarlijk onderwerp. Wel goed dat Chris
    het bespreekbaar maakt en waarom niet? Ook ik heb die angst en houdt
    mijn hart vast dat er mensen zijn die leven naar de Koran, althans de duistere kant ervan. En dat veel uit naam van gebeurd is gewoon realiteit.
    Ook in de Bijbel stonden/staan zaken beschreven die niet door de beugel konden. Eeuwen terug zaten ook zij op zelfde niveau. Maar…..men heeft ingezien dat men ook niet via een geloof mensen zomaar mag en kan veroordelen, groeperingen niet mag bannen en doden uit naam van Allah/God of wie dan ook. Die men zijn diegenen die met hun verstand en menselijkheid dat hebben kunnen doorbreken.
    Men ging beseffen en inzien dat een geschreven woord van God niet verkeerd gebruikt mag worden om uit te roeien en te doden.
    In de bijbel staat geschreven, dat Jezus de laatste profeet zou zijn. Er zich toch een zou aankondigen die uit zijn naam verdeeldheid en oorlogen zou brengen. Exact de tekst weet ik niet….

    En dat is ook de angst van Chris….de les die wij hebben geleerd, om ons best te doen de Bijbel alleen maar goed te interpreteren en te gebruiken. De Koran en hun volgers nog in het stadium zitten wat wij hebben doorlopen en doorbroken.

    Geen Bijbel en Koran, geen Mein Kampf mag men achter verschuilen en gebruiken om haat te verspreiden en te doden.
    Ben van huis uit katholiek en in mijn tijd als kind zaten diegene die het meeste geld in het zakje v.d. kerk stopte vooraan. Ook inkopen de kerk uitlopen en uit eigen gewin mensen benadelen is hypocriet.
    Waar men ook in wil geloven….geloof eerst in jezelf…kijk in je hart. Wees goed voor elkaar en help een ander. Als er dan een hiernamaals zou komen, zit je goed.
    Dergelijke boekwerken waarin veel kwalijke en haatdragende zaken beschreven staan moeten worden vernietigd.
    Laat de mensheid zelf maar eens nadenken waar deze mee bezig
    is, zonder zich daarachter te verschuilen.

  7. Francis schreef:

    Chris het reageervenstertje doet raar….plaats dubbel en niet alles wat je schrijft kun je zien.

  8. FeeX schreef:

    Menselijke uitvinding..
    Bestseller die Religieboeken…
    kassucces. De aarde was plat, internet verbinding niet accuraat,mensen waren analfabeten.
    Abraham een soort godfather../sektelijder..
    Ik geloof niet dat er meer boeken zijn verkocht als de heilige..
    Een inspiratie voor de kunstenaars..
    Religie is een soort levensverzekering.
    Het draait eigenlijk om de dood.

  9. teigertje schreef:

    @Ruud
    De bijbel daar staat ook van alles in, net als in de Koran idd.
    In de praktijk heb ik zelf veel prettige contacten met moslims gehad, zo gaf ik wel eens les aan een kind van Turken en heb ik een heel hartelijk ontvangst gehad, een soort van theeritueel.
    Marokkanen hebben wel eens meegeholpen met verhuizen.
    Allemaal heel positief. En ja ik ken ook de verhalen van wat er in bepaalde wijken gebeurt. Maar dit is wat ik ervaren heb.

    Zelf ben ik van katholieke huize en heb vroeger wekelijks in de kerk gezeten in mijn vroege jeugdjaren, heb ook Bijbelles gehad van een vriendelijke man die ons uitlegde dat je de verhalen niet letterlijk moet nemen maar dat je eruit oppikt wat bij jou visie op het leven hoort.
    Religie wordt te vaak misbruikt of dient als dekmantel voor oneigenlijke praktijken of als excuus voor machtsmisbruik.
    Zo was het, volgens mijn visie, nooit bedoeld.

  10. cramsikeg schreef:

    Ik ken Chris een beetje en weet dat je zijn citaten altijd eerst even moet googelen, voor je een mening vormt.

  11. Annie schreef:

    Monique Nijboer zo is het, Wat mij betreft mogen alle larieboeken wel verboden worden. De teksten die ik in de koran en oude testament heb gelezen zijn afschuwelijk.in de bijbel staan ook vreselijke teksten.

  12. Ruud Harmsen schreef:

    mar zegt: januari 12, 2014 om 12:19

    Hoe gewone mensen zich in de praktijk van het dagelijks leven gedragen, dat is inderdaad veel belangrijker dan wat geschreven staat.

  13. jaikdus schreef:

    En dan de bijbel quoten, wat een grappige en originele manier om je punt te maken (not). Je vergeet alleen dat het christendom in nederland al veel meer verweven is, dat van oproepen van geweld geen sprake meer is (plus het daadwerkelijke uitvoeren). Plus dat het christendom in nederland veel meer gebaseerd is op het nieuwe testament en niet het oude testament waar je nu teksten haalt. En ja er is een groot verschil tussen het oude en nieuwe testament, daar vind je dit soort teksten niet meer.

    Ik ben absoluut tegen een verbod van de koran of van de islam, maar er is inmiddels gewoon wel een groot verschil in hoe er mee om word gegaan en helaas lijkt de islam het extremisme en het bijbehorende geweld meer aan te trekken.

  14. Pat schreef:

    Mooi blog Chris. Zal voor reuring zorgen voor hen die de weg niet weten…….

  15. gladstoned66 schreef:

    Flauw, om mensen op het verkeerde been te zetten met bijbel teksten. Ook in de Koran zijn vergelijkbare teksten te vinden hoor.

  16. Alaner schreef:

    Deze teksten komen van de bijbel dan ben je echt iets op meneertje

  17. oognaald schreef:

    Chris Klomp denkt bijdehand te zijn door zogenaamd de Koran te quoten terwijl het allemaal quotes uit de bijbel zijn en wel uit het oude testament!
    Welk punt denkt Chris hiermee te maken, dat de koran zo erg niet is. Think again want in de koran staat meer jodenhaat dan in Mein Kampf.

    De Amerikaanse islamoloog Dr. B. French deed tekstanalyses van de koran en Hitlers Mein Kampf. French concludeerde dat 10,6% van de teksten in de koran haatdragend is tegenover Joden. In Mein Kampf is 6,8 procent van de tekst haatdragend tegenover Joden.
    Dr. French is door advocaat Abraham Moskovitz opgeroepen als getuige bij het proces tegen Geert Wilders.
    Er zijn diverse Arabische vertalingen van Mein Kampf verschenen en het boek is overal te koop in Arabische landen. Een Turkse vertaling uit 1994 is inmiddels aan de 10e druk toe. De vertaler van de Turkse versie, Mine Toker, zegt dat ‘het joodse imperialisme de gehele wereld in zijn greep houdt’. Hoewel Mein Kampf in Turkije inmiddels is verboden, blijft het boek overal te koop en is zeer populair.
    In Beiroet staat het anti-Joodse boek The protocols of the elders of Zion nummer één in de boeken-toptien. In Nederland verspreidde de Amsterdamse moskee El Tawheed via internet een Arabische versie van Mein Kampf.

  18. Heppieboeddah schreef:

    Geweldig instinkertje. De Islam-bashers trappen er met open ogen in.

  19. Jos van Veen schreef:

    Gaan we 60 jaar terug dan was er ook het grote verschil tussen protestant en katholiek.
    De kinderen werden verschillend opgevoed en waren als pubers en volwassenen ook sterk gericht op soort bij soort.
    De uitspraak van “2 geloven op 1 kussen daar zit de duvel tussen.”

    Het vraagt van concreet denkend gelovigen- ook degenen die nu nog overtuigd zijn dat de wereld in 7 dagen geschapen werd..( ze zijn er nog steeds).een paar generaties om in te zien dat het gaat over situationele levensfilosofie en niet over concrete orders en voorschriften die overal van toepassing zijn.

    Verbieden is onzin..dan zou niet alleen de bijbel maar ook enorm veel films/video’s/beeld en tekstmateriaal moeten verbieden,zoveel dat je op gegeven moment niet eens meer weet waarom het eigeniijk verboden werd.
    En sadistische idioten zijn van alle tijden, wanen idem -menig denken is slecht uit te roeien terwijl dit toch echt desastreus is..zie neoliberalisme en de belijdenissen van die ideologie beslaat veel van ons dagelijks leven..reclames, beurzen,rendementen,tegoeden..
    De ene religie is afgezworen en er komt een andere voor in de plaats… even dwingend, even prijzig, even beinvloedend en met de volle overtuiging dat het echt waar is en zo moet zijn..
    We leren het onze kinderen hebben ook 3 generaties nodig om het af te leren..

  20. Anoniem schreef:

    Belangrijkste gebod van de bijbel is God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf.
    Jezus geeft ook aan dat we zelfs onze vijanden moeten vergeven, onze andere wang toekeren als we geslagen worden etc etc.
    Toch zijn er tijden geweest dat christenen vreselijke dingen deden in slavernij en kruistochten. Als je echter de bijbel leest zul je ontdekken dat de bijbel een goed boek is met een geweldige moraal. Echt de tien geboden zijn zo slecht nog niet!
    De Koran ken ik niet maar het is goed de lijn te ontdekken en te onderzoeken wat voor karakter de god Allah volgens de koran heeft. Ik ben wel benieuwd

  21. Ned Kool schreef:

    Dit topic is een echte ogenopener want hiermee is gelijk duidelijk wat de “objectieve” schrijfsels van journalist Klomp waard zijn.

  22. Schlebaum Charles schreef:

    Weer het gewone Wilderse gezeik over de Koran met een serie uitspraken zonder vermelding van de betreffende Sura’s zodat je ze niet kan beoordelen. Het is vriij simpel soortgelijke uitspraken in de Bijbel te vinden. De Koran bevat dan ook grote delen die uit de Bijbel zijn overgenomen.

    Gelovige ‘Christenen’ prefereren de gespierde taal uit het OT boven de doctrines van Jezus over naastenliefde en vergevings-gezindheid. De God van het OT kon er wat van. Hij vernietigde honderdduizenden om een bagatel. Hij riep op de Filistijnen te doden en Koning David werd door zijn roof- en moordpartijen geprezen. En zoals gezegde Christenen zeer gesticht zijn door deze oproepen tot moord komen zij nooit tot de daden die gezegde God aanbeveelt, uitgezonderd extreem zeldzame gevallen van godsdienstwaanzin.

    Zo lezen gelovige Moslims de teksten met welgevallen, zij roepen ‘Allah akbar’ en gaan gewoon door met hun bezigheden. Ook hier is de navolging van de oorlogszuchtige taal van de Koran voorbehouden aan enkele heethoofden, vooral als zij door kwaadwillige Imams opgehitst worden.

    Verbieden van de Koran is even zinloos als het verbieden van de Bijbel. Even stompzinnig als de acties van Wilders, die zo langzamerhand rijp is voor het gekkenhuis. Ik heb overigens nog geen stickers van hem gezien. Is het PVV stemvee dan toch verstandiger, althans minder achterlijk, dan Wilders denkt?

  23. Ned Kool schreef:

    @Schlebaum Charles

    Als u zich afvraagt wie er rijp is voor het gekkenhuis dan moet u maar eens in de spiegel kijken want dit zijn helemaal geen soera’s maar quotes uit de bijbel.

    Het betreft hier een mislukte poging tot stemmingmakerij van de journalist in kwestie.

  24. teigertje schreef:

    Zowel in de bijbel als in de koran staan teksten die niet misselijk zijn.
    Hoe gedraag je je in het leven, lijkt mij veel actueler.
    Heb je respect voor het leven en je naasten, mens en dier?
    Hoe draag je dit uit?
    Vind je dat je meer rechten hebt als een ander door waar en hoe je geboren bent en dat je religie daarvoor kunt ge(mis)bruiken?
    Een vraag, die helaas nog altijd actueel is.

  25. disputax schreef:

    Ach, het Oude Testament. Leuke stunt, meneer Klomp!

  26. FeeX schreef:

    Met de bijbel in de hand zwaaien.
    De titel verdraaien.
    *foei Chris*
    Jesaja , zou ik dat boek (film) voor het eerst op de markt brengen anno 2014 dan kost het mijn kop..waarschijnlijk.

    Ik moet zeggen dat ik de Koran niet lees.
    En hooguit de toegelichte uitleg ‘ken’ of een vertaling google.
    Ik vind cultuur en religie wel tegenstrijdig of verwarrend bij Moslims.

    Wel vind ik landen zoals Iran sinds de ‘Religieregering’ wel terug in de tijd geworpen.
    Scheiding kerk en staat vind ik wel een pré.
    Religie is privé.
    Een recht, geen voorrecht, in mijn mening.

  27. marceletman schreef:

    What about Neoliberalism?
    De Amerikanen + bondgenoten en hun achterlijke “met de bijbel in de hand” oorlogen?
    Wie is er begonnen met het dehumaniseren van “de” moslims. Alsof het niet ook gewoon mensen zijn zoals jij en ik? Ooit een “moslim” gezien die met een Drone je kinderen overhoop schiet? Als het al zo erg is waarom vinden er in Europa dan geen aanslagen plaats?

  28. Schlebaum Charles schreef:

    @Ned Kool – Er stat toch duidelijk in het artikel van Klomp dat het teksten uit de Koran zijn. En dan wil ik wel graag weten waar ze in de Koran te vinden zijn. En als u zegt dat het bijbelteksten zijn, ook dan graag hoofdstuk en rege. Ik ben vrij aardig thuis in de Bijbel, maar de genoemde teksten be ik nooit tegengekomen.

    En ik blijf erbij dat Wilders in een gekkenhuis thuishoort waar hij zijn paranoide denkbeelden vrijelijk kan ventileren. Hij volgt de carriere van Hitler op de voet. Dezelfde ongefundeerde scheldpartijen, maar dan tegen Moslims ipv Joden. Hij is reeds begonnen zich in te likken bij Europese nazi’s en hij probeert dat goed te praten door te zeggen dat zij hun leven gebeterd hebben. Helaas zijn grote groepen debieloen en zwak begaafden die er in trapen.

  29. Ned Kool schreef:

    @Schlebaum Charles Bukowski 😉

    Dat heeft Klomp gedaan om reacties uit te lokken omdat hij weet dat het noemen van Wilders een garantie is voor aandacht. Anders zou hier niemand gereageerd hebben. Copypaste de teksten maar in google dan zul je zien dat het bijbelteksten zijn en dit de poging van Klomp is om zijn steentje bij te dragen aan de verdeeldheid in Nederland.

  30. FeeX schreef:

    Ik gaf het antwoord…eigenlijk al om 14.39..
    FF scrollen, en dan zoeken naar het goede hoofdstuk.
    *Eist de eer en onthulling op*

    Het is wel een kennistest, of instinker…
    Hoe je het noemen wil.. lezen, of volgen wil.
    Verhaaltjes voor het slapen gaan, of bijbel les van Chris
    Eigenlijk meer een voortijdige 1 aprilgrap..denk ik..

  31. teigertje schreef:

    @FeeX
    Verhaaltjes voor het slapen gaan?
    Laat mij dan maar lekker Hans Christian Andersen lezen, is ook een dikke pil, leest ietsje lekkerder weg zeg maar..

  32. Ruud Harmsen schreef:

    oognaald zegt: januari 13, 2014 om 00:15
    ==
    Chris Klomp denkt bijdehand te zijn door zogenaamd de Koran te quoten terwijl het allemaal quotes uit de bijbel zijn en wel uit het oude testament!
    ==

    Aha, is dat het?! Dat zie ik nu pas, ik was er mooi ingetuind. Sterk blog van Chris dus!

    ==
    Welk punt denkt Chris hiermee te maken, dat de koran zo erg niet is.
    ==

    Dat maak ik er niet uit op, dat Chris dat bedoelt.

    Zelf denk ik dat in ALLE oude boeken nare dingen staan. De morele opvattingen van de hele mensheid verschuiven, heel langzaam, en die oude boeken (in mijn visie door MENSEN geschreven, niet door een god) weerspiegelen dat. Dat is leerzaam.

    ==
    Think again want in de koran staat meer jodenhaat dan in Mein Kampf.
    ==

    Dat lijkt me stug. Maar allebei alleen fragmentarisch gelezen. Bij de stukjes Mein Kampf (Duits origineel 15 jaar geleden ergens gedownload, zelden iets gelezen) die ik zag, droop het antisemitisme van elke pagina, van elke alinea.

    Ook “Nooit meer terug naar dat land” gelezen, ooggetuigen over de Kristallnacht en weken/maanden daarna. Echt onvergelijkbaar met wat dan ook van moslims. Boek gaat over 1938/39 nog, toen nog geen gaskamers. Maar toch.

  33. opentheboxplease schreef:

    Ik vond dat oud Nederlands al zo wonderlijk voor een vertaling van de Koran :-).

    Religie zou iets moois kunnen zijn, maar wordt helaas maar al te vaak gebruikt als argument voor morele superioriteit. Vaak met vreselijke gevolgen. Het belicht diverse kanten van het spectrum ‘mens-zijn’. Ook de kanten die we liever niet onder ogen komen.

    Deze teksten zijn in mijn ogen niet veel meer dan een spiegel.

  34. molenhuis schreef:

    Goed document Chris! Stemt hopelijk iedereen tot nadenken!

  35. Floris schreef:

    Uit de de Bijbel:

    Psalmen 137:9
    Welgelukzalig zal hij zijn, die uw kinderkens grijpen, en aan de steenrots verpletteren zal.

    Jesaja 13:16
    Ook zullen hun kinderkens voor hun ogen verpletterd worden; hun huizen zullen geplunderd, en hun vrouwen geschonden worden.zal.

  36. zamir schreef:

    Dit is geen koran, maar dit zijn citaten uit de bijbel.

  37. Er is geen god dan Allah schreef:

    Nou ik vindt het zo jammer, dat jullie gewoon schreeuwen, zonder feitelijke antwoorden klaar hebben liggen zonder bewijs, echt kippen zonder hoofden, zoek jullie bronnen bij de juiste waarheid, en niet zomaar oordelen ik ben trots dat ik moslim ben, en sta ook erop en wie een oordeel heeft dan moet die maar komen groetjes een moslim man

  38. Anoniem schreef:

    Beste Chris, Ik heb gisteren u toegevoegd als vriend op facebook door uw prikbordbericht over de boot met vluchtelingen van Libië met een slechte afloop. Ik was ontroerd en had er geen woorden voor; u verwoordde uw medeleven en toonde empathie. Vele journalisten schrijven feitelijke informatie over vreselijke gebeurtenissen. Ik wou u beter leren kennen wie u was. Vandaar mijn vriendschapverzoek. Ik dank u voor de acceptatie hiervan. Wat betreft de bovenstaande, hierin ben ik toch heel wat teleurgesteld. Democratie is er voor om meningen te uiten natuurlijk. Ik vind wel dat u heel veel verzen verkeerd kunt interpreteren, omdat u een vertaling hebt gelezen van de Koran. De vertalingen gebeuren tegenwoorden door ongelovigen (of tonen zich als moslim en die geen moslim zijn) die de boodschappen in de Koran anders verwoorden. De Koran is bedoeld om vrede te brengen en niet om onrust te zaaien. Daarom raad ik aan om Arabisch te leren en de Koran rechtstreeks te begrijpen vanuit de woorden van Allah 😉 en elke vers is neergezonden na een bepaalde situatie. Om de Koran te verstaan moet u eigenlijk ook weten hoe je bepaalde informatie moet interpreteren. Vriendelijke groeten

  39. rechtbankverslaggever schreef:

    Dit zijn geen teksten uit de Koran. Dit zijn teksten uit de Bijbel…

  40. Heidi schreef:

    Lees mss is de bijbel, vind je net dezelfde teksten
    http://www.debijbelzegt.nl/geweld.htm

Reageren mag

