Betalen voor verhalen

Het moest er eens van komen.

Na 700 gratis verhalen heb ik mijn kans gegrepen. Sinds vandaag ben ik betaald te lezen.

En wel op Blendle.

Ik vind dat werk niet gratis hoeft te zijn. Ik maak vaak werkweken van tachtig uur en met een steeds krapper wordende freelance-markt moet ik creatieve oplossingen bedenken om mijn werk nog te kunnen doen.

Natuurlijk zou ik op deze plek uitgebreid uit kunnen leggen dat freelancers met drukke werkweken erg lage uurtarieven hebben anno 2014. Dat uitgevers je stukken tegenwoordig onderling doorverkopen zonder de auteur daar voor te betalen. Om maar te zwijgen over de ritjes naar Hilversum voor een fles rode wijn.

Maar dat doe ik niet. Je moet als kleine ondernemer nooit zeuren over de omzet. Je moet er simpel keihard aan werken om een ander verdienmodel te vinden.

Dat heb ik begin dit jaar gedaan met het betaalde twitter-account @realtwitcourt en die zet heeft mij oprecht van verbazing om doen vallen. Het blijkt dat mensen wel degelijk voor online-content willen betalen. Het is geen vetpot. Maar het is heel goed te doen.

Het bescheiden succes van betaald twitteren heeft mij gesterkt in het idee dat mijn verhalen wellicht wel eens geld waard zouden kunnen zijn. En waarom niet? De kranten hebben geld over voor mijn verhalen. Waarom de individuele lezer dan niet?

De beslissing om op Blende te gaan staan heeft natuurlijk consequenties. Het wil zeggen dat het op dit blog voorlopig een stuk stiller zal worden. Dat is spijtig voor de mensen die graag meelezen, maar de harde realiteit is dat ik simpel niet heel erg lang meer gratis kan werken.

En waarom zou ik ook? Niemand werkt voor niets. Blogs van collega’s lijken gratis, maar zijn het simpel niet. Zij verdienen in vaste dienst een goed belegde boterham en zijn in de gelukkige omstandigheid om hun eigen verhalen vrij van kosten rond te pompen.

Ik kan dat niet. In ieder geval niet meer.

De tijd zal leren of deze stap een zinvolle of zinloze is. Mijn eerste verhaal op Blendle is rond de 1000 woorden en kost 28 cent. Trust me. Ik ga daar op zeker niet rijk van worden. Na aftrek van kosten zal ik er zelfs weinig aan overhouden.

Maar als het werkt, dan is het opnieuw een verdienmodel.

Ik heb voor de journalistiek gekozen omdat het een fantastisch vak is. Voor dit blogje koos ik omdat ik dolgraag verhalen schrijf.

Maar uiteindelijk moet de journalistiek het allemaal ook verdienen.

12 reacties op Betalen voor verhalen

  1. an schreef:

    jammer
    als moeder zijnde in de bijstand vond ik het interessant om te lezen!
    komt er ooit tijd dat ik het kan missen dan komt het goed
    maar nu helaas jammer

  2. marjankroone schreef:

    Helaas Chris,

    Ik heb geen middelen om te betalen voor je verhalen.

    Altijd erg genoten van je tweets en stukjes. Je hebt me op moeilijke momenten verschillende keren aan het lachen gemaakt- dat was fijn !

    Wens ik je succes, gezondheid, balans en liefde voor de toekomst. In willekeurige volgorde en het liefst wat samenvallend 😜

    Vriendelijke groeten, Marjan Kroone

  3. Mensen, mensen. Aanmelden bij Blendle levert je gratis en voor niets een tegoed op van 2,50. Dat zou betekenen dat de eerste tien verhalen van mij al gratis zijn. Het is het proberen waard!

  4. an schreef:

    gedaan aangemeld

  5. Sjaak schreef:

    Helaas, ik begrijp het wel, maar alles moet geld kosten. Vootr jou is het maar €3,90 per maand. Voor mij is het en €3,90 voor jouw twitter, €5,= voor de ezelopvang, €5,= voor het rode kruis, €5,= voor het KWF, €5,= voor de ALS en zo kan ik nog even doorgaan.
    Nu zal het bij jou nodig zijn echter de meeste stichtingen hebben een aantal managers die meer verdienen dan dat ik doe. een schamele €2000,=. Hiervan moet ik diverse bovenstaande zogenaamde goede doelen sponseren en als ik alles bij elkaar tel moet ik helaas keuzes maken tussen een goed ontbijt of een goed verhaal. En geloof me van die €3,90 kan ik diverse ontbijtjes maken.Dus bedankt voor de goede verhalen en misschien tot lezens.

  6. Anoniem schreef:

    @Sjaak: ik begrijp je. Maar aan die 2000 euro kom ik bij lange na niet. Maar dat terzijde.

  7. Iris Koopmans schreef:

    Verhalen van Chris zijn prachtig om te lezen. Bovendien is 28 cent ook niet echt veel. Ik zal het zeker eens gaan proberen. Zeker ook omdat je 2,50 gratis tegoed krijgt bij aanmelding op blendle.

  8. Begrijpelijk! Succes!

  9. Erica schreef:

    Ik doe mee ! Heb de eerste 0,28 cent al verbrast !

  10. Bezoeker140714 schreef:

    Als ik een link naar blende zie weet ik dat ik er niet op hoef te klikken. Ik geloof best in een betaalde online toekomst maar dan wel in een abonnements-vorm, denk netflix. Ieder kulblad sprint op de blende kar. Begrijpelijk want het is nieuw en heeft succes, maar de keerzijde is dat er allerlei suffe artikelen automatisch worden doorgelinkt naar blende. Bijvoorbeeld door de regionale pers. Stukken tekst die je nog niet wilt lezen als je er 29cent voor krijgt.

    Anyway, ik ben geen volger van journalist klomp, Aan mij zal ie niets winnen of verlezen. Ik zag het bericht op mijn twitterfeed voorbij komen en voelde de drang een keertje te reageren.

  11. @bezoeker: u recenseert een boek zonder het te lezen.

  12. cramsikeg schreef:

    Tja dan lees ik het gewoon niet meer

Reageren mag

